Mikä YK-kino?

YK-kinon katsoja Marika Kivelä The Chocolate Case -elokuvan näytöksessä Helsingissä lapsityövoiman käytöstä kaakaon tuotantoketjussa: ”Olen vihainen, se tuntuu kamalalta – mutta nyt kun tiedän aiheesta, voin tehdä asialle jotain." Kuva: Petra Hongell

Ciné-ONU on ranskankielinen nimi YK:n tiedotuskeskus UNRICin Belgiassa vuonna 2007 lanseeratulle elokuvakonseptille, joka pyörii useissa Euroopan suurkaupungeissa. Ciné-ONU käynnistyi syyskuussa 2014 myös Suomessa, jossa se kulkee nimellä YK-kino. Elokuvaillan aikana näytetään YK-aiheisiin liittyvä dokumenttielokuva, jota seuraa asiantuntijapaneelin ja yleisön keskustelu elokuvan teemaan liittyen.

YK:n tiedotuskeskus UNRIC ja Suomen YK-liitto järjestävät YK-kino-illan Helsingin Tiedekulmassa noin kerran kuussa.

CineONU eli suomeksi YK-kino on kaikille avoin ja maksuton tapahtuma, mutta osallistuminen vaatii etukäteen rekisteröitymisen.

Ciné-ONU-elokuvaillat ovat yksi YK:n tiedotuskeskus UNRICin menestyneimmistä yleisötapahtumista Euroopassa. Tapahtumien suosio kasvaa kasvamistaan, ja Ciné-ONU pyörii nyt niin Brysselissä, Lissabonissa, Wienissä kuin Lontoossa ja Helsingissäkin.

YK-kinon tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta ajankohtaisista ja tärkeistä aiheista. Usein elokuvaillat järjestetään YK:n kansainvälisten päivien yhteydessä, kuten ihmisoikeuspäivänä, kansainvälisenä päivänä naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi, maailman ympäristöpäivänä, lapsityövoiman vastaisena päivänä ja niin edelleen.

Suomessa YK-kino tarjoaa osallistujille mahdollisuuden nauttia korkeasti arvostetuista ja palkituista dokumenteista, sekä tilaisuuden esittää kysymyksiä YK:n, valtion viranomaisten tai kansalaisjärjestöjen alan asiantuntijoille.

Yhteydenotot ja tiedustelut (myös suomeksi): cine-onu[at]unric.org

Teksti: UNRIC