Mentorointiohjelmasta valmistui 30 - viimeisessä tapaamisessa vilkas keskustelu al-Holin lapsista ja naisista

Ajankohtainen kysymys al-Holin leirin suomalaisten lasten ja naisten tilanteesta nousi keskustelunaiheeksi YK-liiton järjestämän mentorointiohjelman päätöstilaisuudessa. YK-liiton ja YK-ystävien mentorointiohjelmaan osallistui tänä vuonna 30 mentoroitavaa.

Mentorointiohjelmasta valmistuneet ryhmäkuvassa, YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila edessä vasemmalla
Mentorointiohjelmassa oli 30 osallistujaa, kuvassa YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila edessä vasemmalla. Kuva: Suomen YK-liitto / Suomen YK-liitto.

Ajankohtainen kysymys al-Holin leirin suomalaisten lasten ja naisten tilanteesta nousi keskustelunaiheeksi myös YK-liiton järjestämässä mentorointitilaisuudessa.

Meillä on osaaminen siihen, miten tänne palaavat saadaan takaisin osaksi yhteiskuntaa, painotti Kirkon ulkomaanavun erityisasiantuntija Milla Perukangas.

Uskonnollisten ja perinteisten toimijoiden rauhanverkostossa erityisasiantuntijana työskentelevä Perukangas kertoi urapolustaan ja ajankohtaisista aiheista YK-liiton mentorointiohjelman viimeisessä tapaamisessa maanantaina.

Perukangas on perehtynyt väkivaltaisen radikalisoitumisen syihin ja deradikalisaatioon.

Alustuksen päätteeksi yleisö innostui keskustelemaan ajankohtaisesta aiheesta asiantuntijan kanssa.

Al-Holin lasten kysymys nähtiin ennen kaikkea ihmisoikeuskysymyksenä.

Perukangas korosti, että erityisen tärkeää on lasten mahdollisuus rakentaa positiivinen identiteetti ja päästä pian käymään koulua.

Lapsilla on oikeus siihen, että mikään yksittäinen kokemus ei määritä loppuelämää. Ajan ei tarvitse loppua leirille.

Tulevaisuuden ja lasten hyvinvoinnin kannalta katsottuna lasten erottaminen vanhemmista ei ole hyvä ratkaisu.

Kukaan ei tiedä naisten ajatuksia ja niiden osalta mennään mielikuvilla. Meillä ei ole siitä tietoa, muistutti Perukangas.

Mentorointiohjelmassa oli mukana oli rauhan, ihmisoikeuksien ja kestävän kehityksen kysymysten parissa työskentelemisestä kiinnostuneita eri alojen osaajia.

Ohjelman tavoitteena on ollut lisätä ja syventää asuomalaisten asiantuntijoiden YK-tietämystä sekä tukea kansainvälisiin työtehtäviin hakeutumista.

Ohjelman tapaamisissa mentorit kertoivat omista urapoluistaan. Viimeisessä tapaamisessä puhunut Milla Perukangas kertoi, että hän on työskennellyt Kirkon ulkomaanavulla viisi vuotta.

– Opiskelin Tampereen yliopistossa kansainvälistä politiikkaa. Olen myös siivonnut hotelleja ja myynyt mittatilauksena kenkiä.

Perukangas pääsi harjoitteluun ulkoministeriön ja teki CIMO-harjoittelun Tel Avivissa.

Olen tarttunut tilaisuuksiin, kun niitä on tullut vastaan ja mennyt kiinnostuksen kohteiden perässä.

Myös luottamustehtäviin kannattaa tarttua ja tehdä vapaaehtoistyötä, kannusti Perukangas.

Kirkon ulkomaanavun erityisasiantuntija Milla Perukangas
Kirkon ulkomaanavun erityisasiantuntija Milla Perukangas kertoi työkokemuksestaan rauhanasioiden parissa. Kuva: Suomen YK-liitto.