Malin hallitus ja tuareg-kapinalliset sopimassa erimielisyyksistä Pohjois-Malissa

YK: turvallisuusneuvosto hyväksyi Malin MINUSMA-operaation 25. huhtikuuta. Kuva: UN Photo/JC McIlwaine

Malin hallitus ja tuareg-kapinalliset ovat sopimassa ”periaatteellisesta tulitauosta”, jonka myötä maan tulevat presidentinvaalit pystytään järjestämään myös Pohjois-Malin Kidalissa. Malin hallitus ja tuareg-kapinalliset ovat neuvotelleet lauantaista asti Burkina Fason pääkaupungissa Ouagadougoussa. Samaan aikaan hallituksen joukot ovat edenneet kohti Kidalin kaupunkia ja ottaneet yhteen tuaregien MNLA-ryhmittymän kanssa. Hallitus on ilmaissut, että se haluaa siviilihallinnon ja armeijan palaavan kaupunkiin ennen 28. heinäkuuta pidettäviä vaaleja, ja on kertonut aiemmin valtaavansa kaupungin ellei neuvotteluissa synny sopua määräaikaan mennessä.

MNLA:n ja toisen tuareg-ryhmittymän HCUA:n pääneuvottelija Mahamadou Djeri Maigan mukaan neuvottelut antavat ”suurta toivoa Azawadin asukkaille” ja hänen edustamansa osapuolet ovat nyt valmiita allekirjoittamaan rauhansopimuksen. Mail & Guardianin virkamieslähteen mukaan myös Malin hallitus on ilmoittanut hyväksyvänsä sopimustekstin keskiviikkona, mikäli tuareg-osapuolet ottavat huomioon ”joitain muutoksia,” jotka eivät olennaisesti muuta alkuperäistä sopimusta.

YK:n rauhanturvatoiminnan osasto on viestittänyt pitävänsä rakentavaa yhteistyötä tärkeänä edistettäessä maan rauhaa ja vakautta. YK:n Malin-lähettiläs Bert Koenders on ollut mukana neuvotteluissa ja YK on myös tiedottaja Martin Nesirkyn mukaan "valmis tarjoamaan tukeaan sopimuksen toimeenpanossa."

YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi 12 600 rauhanturvaajan MINUSMA-operaation huhtikuussa ja se käynnistetään heinäkuun alussa. Pohjois-Malissa tapahtuneet ihmisoikeusrikkomukset sekä hallituksen että kapinallisjoukkojen toimesta ovat herättäneet suurta huolta YK:ssä viimeksi viime lauantaina, kun YK:n turvallisuusneuvosto käsitteli pääsihteeri Ban Ki-moonin raporttia maan tilanteesta.

Lisätietoa:

Mali tuaregs and Bamako on brink of election deal (Mail & Guardian

Spokesperson's Noon Briefing, 11.6.2013. (YK)

Mali government, Tuaregs reach ceasefire deal 'in principle' (Reuters)

U.N. says Mali still precarious, future peacekeepers need equipment (Reuters)

Mali government starts ceasefire talks with Tuareg rebels (Reuters)

Lue lisää Malin konfliktista Suomen YK-liiton Globalis-tietokannasta (Globalis)