Hakuilmoitus: kansalaisjärjestöjen edustaja YK:n yleiskokoukseen

YK:n yleiskokoussali New Yorkissa. Kuva: UN Photo

Haemme nyt yhdettätoista kertaa kansalaisjärjestöjen yhteistä edustajaa YK:n yleiskokousdelegaatioon. Kansalaisjärjestöjen edustaja osallistuu syksyllä (loka- tai marraskuussa, tbc) New Yorkiin ja Washingtoniin tehtävään poliittisten puolueiden edustajien matkaan, jonka yhteydessä on mahdollista osallistua myös yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn. Yleiskokousosallistuminen tarjoaa erinomaisen tilaisuuden YK:n toimintaan perehtymiseen.

Yleiskokousedustajasta ja poliittisten puolueiden edustajista koostuva ryhmä osallistuu YK:n yleiskokoukseen New Yorkissa syksyllä. Noin kahden viikon mittaiseen (tbc) matkaan sisältyy vierailu Washingtoniin, jossa on tarkoituksena perehtyä Yhdysvaltain politiikkaan sekä vierailla kansainvälisissä järjestöissä.

Osallistuja valitaan rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreilta: rauha ja turvallisuus, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys, ihmisoikeudet, humanitaarinen toiminta, kansainvälinen oikeus sekä hallinto ja YK-reformit.

Edustajalta edellytetään:

• hyvää järjestökentän tuntemusta
  • yhteistyökykyä muun järjestökentän kanssa sekä kokoukseen valmistautumisen että palautteen antamisen merkeissä. Edustajan odotetaan olevan myös laajemman järjestökentän käytettävissä syksyn kuluessa kokoukseen liittyvissä asioissa
  • vahvaa osaamista vähintään yhdeltä temaattiselta alueelta
  • hyvää esiintymis- ja viestintätaitoa sekä riittävää kielitaitoa
  • valmiutta perehtyä ajankohtaisiin YK-kysymyksiin.

Vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa Suomen YK-liittoon 6.5.2018 mennessä osoitteeseen info(a)ykliitto.fi. Hakemukseen on hyvä liittää taustayhteisön suosituskirje. Valintapäätös pyritään tekemään toukokuun loppuun mennessä.

Lisätiedot ja tiedustelut: YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko; helena.laukko(at)ykliitto.fi, puh. +358 44 781 0303.