Haku auki: YK:n ystävät -verkoston II mentorointiohjelma

Vuoden 2018 mentorointiohjelmaan osallistuvat tapasivat YK:n päivänä 2018 Helsingin Musiikkitalolla järjestetyn tapahtuman yhteydessä. Kuva: Veera Vehkasalo

Oletko kiinnostunut tekemään töitä YK-teemojen parissa? Tai oletko jo konkari, joka haluaisi tukea suomalaista YK-osaamista? Hae YK:n ystävät -verkoston mentorointiohjelmaan, joka järjestetään jo toista kertaa!

Vaikuttavat suomalaiset asiantuntijat YK:ssa ovat koko Suomen etu. Meillä on pitkät perinteet vahvasta panostuksesta YK:hon sekä paljon kokemusta ja hiljaista tietoa, jonka siirtymistä seuraaville sukupolville voidaan edistää mentoroinnilla. Suomen YK-liitto ja lokakuussa perustettu YK:n ystävät -verkosto aloittavat YK-asioihin painottuvan mentorointiohjelman kannustaakseen ja tukeakseen omalta osaltaan suomalaisia, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään YK-asioihin liittyvää asiantuntemustaan ja hakeutumaan töihin YK-tehtäviin.

Alla: Katso professori Helena Rannan tervehdys uusille ja vanhoille YK-mentoroitaville. Ranta kuuluu YK:n ystävät -verkoston johtokuntaan.

Mentorointi on erinomainen oppimismenetelmä muun muassa hiljaisen tiedon siirtämiseen ja etenkin johtajien ja asiantuntijoiden oppimisen nopeuttamiseen ja urakehityksen tukemiseen. Opiskelijoille suunnatut mentorointiohjelmat puolestaan tarjoavat perspektiiviä urasuunnitteluun. Suomen YK-liiton ja YK:n ystävät -verkoston mentorointiohjelma pyrkii tavoittamaan molemmat kohderyhmät ja tarjoamaan mentoreita sekä nuorille YK-uralla tähtääville että kokeneemmille asiantuntijoille, jotka haluavat mahdollisuuden syventää ja laajentaa YK-tietämystään sekä kehittää ammatillista osaamistaan. Mentoroinnin tarkempi sisältö muodostuu aina mentori-aktori -parin vuorovaikutuksessa ja on luottamuksellista.

Mieti mahdollisimman tarkkaan jo hakuvaiheessa, millainen ura voisi olla unelmasi ja vastaavasti millainen mentori sellaisesta urasta voisi osata kertoa. Jos et osaa sanoa, kerro silti kiinnostuksenkohteistasi ja tulevaisuuden suunnitelmistasi mahdollisimman tarkkaan. Osallistu yhteisiin tilaisuuksiin niin paljon kuin mahdollista.

Haku mentorointiohjelmaan on auki 19.11.-31.12.2018. Haku tapahtuu täyttämällä tämä verkkolomake.

Mentorointiohjelma käynnistyy maaliskuussa 2019 ohjelmaan ilmoittautuneiden yhteisellä tapaamisella. Ohjelma kestää vuoden ja osallistujat sitoutuvat siihen koko ajaksi. Ohjelmaan kuuluu kolme yhteistä tapaamista ja 4-6 paritapaamista mentorin ja aktorin kesken.

Mentoriksi?

Haluatko mentoriksi YK:n ystävien mentorointiohjelmaan? Lähetä meille CV:si ja lyhyt kuvaus siitä, mistä teemoista olet kiinnostunut mentoroimaan:

Jenni Kauppila, jenni.kauppila (at) ykliitto.fi, 044 781 0302

Lisätietoja ohjelmasta antaa niinikään Jenni Kauppila, tiedot yllä.

Mentorointiohjelmaan osallistuminen on ilmaista, mutta edellyttää voimassa olevaa YK:n ystävät -verkoston jäsenyyttä. Liity verkostoon täällä.