Asekauppasopimuksen loppuneuvottelut alkavat New Yorkissa

YK:n asekauppasopimuksen (ATT) konferenssi alkoi eilen New Yorkissa. YK:n Pääsihteeri Ban Ki-moon tervehti konferenssia muistumalla, että se ei ole kokoontunut "aloittaakseen uusia neuvotteluita, vaan saattaakseen aloitetun prosessin päätökseen." Banin mielestä se, että kyseessä on viimeinen ATT-sopimusta käsittelevä konferenssi, viestii YK:n tahdosta saavuttaa yhteisymmärrys sopimuksen sisällöstä ja yksityiskohdista.

Yhdeksänpäiväisen konferenssin tavoitteena on saavuttaa maaliskuun 28. päivään mennessä kattava kansainvälisen asekaupan standardit määrittävä sopimus. Suomi on yksi seitsemästä maasta, jotka ovat panneet alulle asekauppaa käsittelevän prosessin YK:ssa.

ATT koskee kaikkea muuta asekauppaa paitsi kemiallisia, biologisia ja ydinaseita. Suomen ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja toteaa lausunnossaan konferenssille, että sopimuksen tulisi kattaa myös ammuskauppa, jotta sen teho ei jäisi riittämättömäksi. Tuomiojan mukaan sopimuksen tulee olla avoimesti ratifioitava, universaali ja yhteensopiva muiden kansainvälisten sopimusten kanssa porsaanreikien välttämiseksi. Toteutuessaan yksi sen tärkeimmistä tehtävistä on tehdä kansainvälistä asekauppaa läpinäkyväksi pakollisen ja julkisen raportoinnin kautta.

Konferenssi kokoaa yhteen 2 000 jäsenmaiden hallitusten, kansalaisjärjestöjen ja kansalaisyhteiskunnan edustajaa. Edelliset ATT-neuvottelut heinäkuussa 2012 päättyivät tuloksettomina muun muassa Yhdysvaltojen, Kiinan ja Venäjän vastustukseen. Global Burden of Armed Violence -raportin mukaan väkivalta vaatii yli puoli miljoonan ihmisen hengen vuosittain. Pääsihteeri Ban korostaa, että asekauppasopimus tulee omistaa aseellisten konfliktien väkivallan uhreille, väkivallasta kärsiville lapsille sekä heille, jotka vaarantavat henkensä rauhantyötä tehdessään.

UN chief urges consensus on robust arms trade treaty as conference begins (UN News)

YK vetosi asekauppasopimuksen puolesta (YLE)

Ulkoasianministerin lausunto ATT-konferenssissa 18.3.2013 (UM)

Global Burden of Armed Violence 2011 -raportti (Geneva Declaration on Armed Violence and Development)