Seminaari suomalaisten naisten kansainvälisestä toiminnasta 2.10.

Naisten aseman toimikunta avaa kokouksen New Yorkissa vuonna 1967. Helvi Sipilä (kokouksen puheenjohtaja) istuu kuvassa keskellä.

Poikkitieteellinen seminaari suomalaisten naisten kansainvälisestä toiminnasta

Kansallisarkisto, Tasa-arvoasiain neuvottelukunta ja Suomen YK-liitto järjestävät 2.10.2017 suomalaisten naisten kansainvälistä toimintaa ja verkostoja käsittelevän poikkitieteellisen iltapäiväseminaarin.

Seminaari tarjoaa ideoita ja inspiraatiota suomaisten naisten kansainvälisen vaikuttavuuden tutkimiseen. Mikä on ollut eri tahojen rooli naisten oikeuksien ja tavoitteiden edistämisessä? Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet naisten verkostoitumiseen eri aikoina? Miten YK:n kansainvälisen naisten vuoden 1975 aikaansaama muutos kansainvälisten suhteiden hoitamisessa heijastui suomalaiseen todellisuuteen?

Naisten toimintaa kansainvälisissä järjestöissä ja organisaatioissa on tutkittu hyvin vähän. Kahden suomalaisen kansainvälisen avaintoimijan, YK:n apulaispääsihteeri Helvi Sipilän ja Suomen YK-liiton pääsihteeri Hilkka Pietilän, laajat arkistot yhdessä Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan arkiston kanssa avaavat kiinnostavia tutkimusmahdollisuuksia selvittää naisten yhteiskunnallista, kansainväliset rajat ylittävää toimintaa.

Seminaarin ohjelma:

13.00–13.10 Seminaarin avaus – tutkimusjohtaja Päivi Happonen, Kansallisarkisto ja pääsihteeri Hannele Varsa, Tasa-arvoasiain neuvottelukunta

13.10–13.30 Suomalaiset naiset Euroopassa 1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Yliopistonlehtori Marjo-Riitta Antikainen, Helsingin yliopisto

13.30–14.00 Ylirajainen naisten historia - professori Pirjo Markkola ja professori Marjaana Niemi, Tampereen yliopisto

14.00–14.15 Kahvitauko

14.15–14.35 Kestävän kehityksen agenda 2030 globaalin etiikan perustana - Hilkka Pietilä kestävän elämäntavan edelläkävijänä - professori emerita Rauni Räsänen, Oulun yliopisto

14.35–14.50 Naisvaikuttajien arkistot Kansallisarkistossa – ylitarkastaja Taina Tammenmaa, Kansallisarkisto

14.50–15.00 Suomalaisten naisten kansainvälisyys tutkimuskohteena (seminaarin yhteenveto) - Anja-Riitta Ketokoski

Aika: maanantai 2.10.2017 kello 13–15

Paikka: Seminaari pidetään Kansallisarkiston vanhassa tutkijasalissa (Rauhankatu 17, Helsinki).

Ilmoittautumiset: 25.9.2017 mennessä tämän linkin kautta.

Seminaarin jälkeen klo 15.00 – 16.00 järjestetään Kansallisarkiston Cafe Hausenissa keskustelutilaisuus, jossa on tarkoitus valmistella Hilkka Pietilän tekstikokoelman julkaisuun liittyvää useamman keskustelun ja/ tai teemaseminaarin sarjaa.

Lisätietoja: Päivi Happonen (029 533 7018, paivi.happonen [ät] arkisto.fi) ja Anja-Riitta Ketokoski (040 776 1549, anjariittaketokoski [ät] gmail.com)

Seminaarin päätyttyä järjestetään Kansallisarkiston Cafe Hausenissa keskustelutilaisuus, jossa on tarkoitus valmistella Hilkka Pietilän tekstikokoelman julkaisuun liittyvää useamman keskustelun ja/ tai teemaseminaarin sarjaa.

Lisätietoja: Päivi Happonen (0295337018, paivi.happonen [ät] arkisto.fi) ja Anja-Riitta Ketokoski-Rexed (0407761549, anjariittaketokoski [ät] gmail.com)