Yritykset omaksuivat vastuullisen liiketoiminnan julistuksen YK:n huippukokouksessa

YK:n organisoima maailmanlaajuinen yritysjohdon huippukokous (Global Compact Leaders Summit) järjestettiin viime perjantaina toista kertaa. Geneveen kokoontuneet yritysjohtajat keskustelivat työllisyydestä, ihmisoikeuksista, ympäristöstä ja vakuuttivat ottavansa kyseiset teemat huomioon omissa toimissaan. Yritykset vakuuttivat myös pyrkivänsä taistelemaan korruptiota vastaan sekä tekemään globalisaatiosta kaikille ihmisille hyödyllisen.

Genevessä oli koolla yrityksien johtoa ympäri maailmaa, mukana oli muun muassa Coca-Cola, Petrobras, Fuji Xerox, China Ocean Shipping Group, Tata Steel, L M Ericsson ja Banco Bilbao Vizcaya Argentaria. Kokouksessa yritykset omaksuivat 21-kohtaisen Geneven julistuksen, jossa luetellaan konkreettisia toimia vastuullisuudesta yrityksille ja hallituksille.

Noin 4000 organisaatiota 116 maasta - mukana ammattiliittoja, kansalaisjärjestöjä ja noin 3100 yritystä - ovat liittyneet julistukseen, jossa sitoudutaan kymmenen universaalin periaatteen huomioon ottamiseen liiketoiminnassa. Periaatteiden teemoihin kuuluvat ihmisoikeudet, työelämän oikeudet, ympäristön suojelu ja korruption vastaisuus. Geneven julistus kehottaa pikaisiin toimiin liiketoiminnan parantamiseksi. "Köyhyys, tulojen epätasa-arvo, protektionismi ja säällisen työn mahdollisuuksien puuttuminen ovat uhka maailman rauhalle ja markkinoille," julistuksessa sanotaan.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ilmaisi kokouksen osanottajille tyytyväisyytensä yhteisten tavoitteiden asettamisesta ja sanoi, kuinka markkinoiden johtaminen ja kestävän kehityksen johtaminen voivat edetä käsi kädessä. Pääsihteeri lisäsi, että kansalaisyhteiskunnan ja ammattiliittojen tulisi pysytellä aktiivisina ja pitää silmällä yritysten toimia, jotta ne pitävät kiinni antamistaan sitoumuksista.

Geneven huippukokouksen aikana tehtiin niin paikallisia kuin globaalejakin aloitteita. Eräs tärkeistä oli maailmanlaajuinen ilmastoaloite ("Caring for Climate"), jossa 150 yritystä sitoutui lisäämään toimia ilmaston muutosta vastaan ja kehottamaan hallituksia sopimaan pikaisesti Kioton sopimuksen jälkeisistä toiminnoista.

Perjantain huippukokoukseen osallistui yli 1000 ihmistä eri yrityksistä, järjestöistä, hallituksista, säätiöistä ja tutkimuslaitoksista. Ensimmäinen YK:n järjestämä yritysjohdon huippukokous oli vuonna 2004 New Yorkissa ja seuraava tapaaminen on määrä järjestää vuonna 2010.

Artikkeli englanniksi