Yli 30 miljoonaa ihmistä kantaa HI-virusta

Viime viikon sunnuntaina alkoi 19. kansainvälinen AIDS-kokous. Kuusipäiväisen kokouksen aikana yli 20 000 tiedemiestä, terveydenhuollon ammattilaista, poliittista päättäjää ja HI-viruksen kantajaa lähes 200 maasta kokoontuu Washingtoniin, Yhdysvaltoihin. Kokouksen tarkoituksena on löytää keinoja valjastaa tieteellinen kehitys epidemian lopettamiseksi unohtamatta maailmantalouden luomia haasteita.

Heinäkuun 18.päivänä YK julkaisi 140-sivuisen raportin AIDS:n ja HIV:n kehityssuuntauksista. Raportin mukaan vuonna 2011 maailmassa oli 34,2 miljoonaa HI-viruksen kantajaa. Raportin esipuheen kirjoittanut YK:n pääsihteeri Ban Ki Moon toteaa HIV:n ja AIDS:n vastaisen työn kehityksen olleen huimaa ja yhä useamman ihmisen saavan hoitoa sekä tukea viruksen hoitoon. Silti paljon on vielä tehtävä, jotta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.

"Joka päivä tuhannet ihmiset saavat HIV-tartunnan. Monet heistä kuuluvat riskiryhmiin. Toisilta puuttuu tarvitsemansa tieto ja voimavarat estääkseen infektion tarttuminen. Liian monelta puuttuu oikeus turvallisempaan seksiin."

Saavutettavissa olevat tavoitteet

Tämän vuoden AIDS-kokouksen teemana on "Vuoroveden kääntäminen yhteisvoimin". Yhdeksänkohtainen asiakirja, joka toimii kokouksen virallisena julistuksena painottaa johtajuuden ja yhteistyön merkitystä. AIDS:n lopullinen pysäyttäminen on jo alkanut ja tavoitteen loppuunvieminen on haasteellista, mutta ei kuitenkaan mahdotonta. Julistuksessa vaaditaan lisää resursseja AIDS:n vastaiseen kamppailuun sekä peräänkuulutetaan myös tartunnan saaneiden ihmisoikeuksia.

Kokouksen aikana pohditaan myös viime vuonna YK:n yleiskokouksen korkean tason AIDS/HIV-kokouksen asettamia poliittisia tavoitteita, jotka on tarkoitus saavuttaa vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteisiin kuuluvat mm. 15 miljoonan ihmisen saaminen antiretroviraalisen hoidon piiriin, lasten uusien tartuntojen estäminen ja raskauden kautta sairastuneiden vauvojen AIDS-kuolemien vähentäminen, sekä vuosituhattavoitteen numero kuusi saavuttaminen, HIV:n levinneisyyden puolittaminen.

Lue lisää aiheesta ja kokouksesta AIDS 2012 kotisivuilta