Yli 173 miljoonaa ihmistä nousi seisomaan köyhyyttä vastaan

Kansainvälisen Stand Up, Take Action, End Povery Now -kampanjan toimintaviikonloppu oli ennennäkemätön menestys. Viikonlopun aikana tehtiin uusi maailmanennätys, kun yli 173 miljoonaa (173,045,325) ihmistä nousi seisomaan vaatiakseen maidensa johtajilta toimia köyhyyden kitkemiseksi ja vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi.

Guinnesin ennätysten kirjaan päässyt mobilisointitempaus on historian suurin. Kampanja on jokaisena toimintavuonnaan tehnyt uuden ennätyksen, tällä kertaa eroa vuoden 2008 osallistujamäärään oli huikeat 57 miljoonaa.  Tempaus toteutettiin nyt neljättä kertaa peräkkäin.

"Kampanjaan osallistuneet miljoonat ihmiset lähettivät selkeän viestin maailman valtioiden johtajille. Köyhyyden vähentämisen ja vuosituhattavoitteiden saavuttamisen takana on valtava, globaali ihmisjoukko", sanoi YK:n vuosituhatkampanjan johtaja Salil Shetty. "Olemme nyt nähneet, kuinka päättäväisesti kansalaiset vaativat johtajiltaan vastuuta annettujen lupausten pitämisestä nälän lopettamiseksi, äitiysterveyden parantamiseksi ja kaupankäyntiä vääristävien maataloustukien lakkauttamiseksi. Kansalaiset eivät tule hyväksymään lupausten rikkomista maailman köyhimmille ja haavoittuvimmille ihmisille, jotka joutuvat jo nyt kärsimään kaikkein kovimmin globaaleista ruoka-, talous- ja ympäristökriiseistä."

Aasiassa kampanjaan osallistui yli 100 miljoonaa ihmistä, Afrikassa yli 37 miljoonaa, Arabimaissa yli 31 miljoonaa, Euroopassa yli 2 miljoonaa, Latinalaisessa Amerikassa yli 200 000 ihmistä, Pohjois-Amerikassa lähes 200 000 ihmistä sekä Tyynenmeren alueella yli 170 000 ihmistä.

Kampanjapäivien aikana järjestettiin yli 3000 tapahtumaa. New Yorkissa YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon nousi seisomaan koululaisten kanssa. Nepalissa maan presidentti luki vetoomuksen yhdessä perustuslakia säätävän elimen jäsenten kanssa suorassa televisiolähetyksessä, minkä jälkeen järjestettiin suuri ulkoilmakonsertti Katmandussa. Oklahomassa Yhdysvalloissa rock-yhtye U2 järjesti konsertissaan kampanjahetken, johon osallistui 50 000 konsertin kuulijaa. Nigeriassa muusikko Femi Kuti johdatti yli 60 000 ihmistä seisomaan hänen isäänsä, muusikko Fela Kutia muistaneessa vuosittaisessa tilaisuudessa.

Tällä hetkellä yli miljardi ihmistä maailmassa näkee nälkää, ja yli 500 000 naista kuolee vuosittain raskauden ja synnytyksen seurauksena. Suurin osa kuolemista voitaisiin estää.

Kampanjan globaalin mobilisaation järjesti  YK:n vuosituhatkampanja (United Nations Millennium Campaign) yhteistyössä useiden järjestöjen kanssa. Mukana oli esimerkiksi kansainvälinen köyhyydenvastainen verkosto Global Call to Action Against Poverty (GCAP).

Alkuperäinen uutinen englanniksi:

Guinness World record shattered by citizens across globe

Kampanjan kotisivut