Yleiskokouksen puheenjohtaja kutsuu koolle talouskriisiä käsittelevän ryhmän

YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Miguel D'Escoto on ilmoittanut, että maailmaa ravistelevan talouskriisin voittamiseksi perustetaan korkean tason työryhmä. Työryhmän on määrä tehdä maailmanjärjestön jäsenvaltioille ehdotuksia toimenpiteistä, joilla globaalin talouden vakaus voitaisiin turvata. Lisäksi sen tehtävänä on tarkastella ja uudistaa globaalin rahoitusjärjestelmän, muun muassa Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston, rakenteita.

Työryhmän puheenjohtajaksi on nimitetty taloustieteen Nobelillakin palkittu professori Joseph Stiglitz. Ryhmän lopullinen kokoonpano ilmoitetaan mahdollisimman pian 30. lokakuuta pidettävän talouskriisiä käsittelevän YK:n yleiskokouksen erityisistunnon jälkeen.

"Tällä hetkellä koko maailmaa koettelevaa talouskriisiä ei pystytä ratkaisemaan yksittäisten kansallisten tai alueellisten toimien avulla, vaan se vaatii koordinoituja globaalin tason toimenpiteitä", YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja D'Escoto toteaa 21. lokakuuta julkaistussa lehdistötiedotteessa.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että kehittyvien maiden edustus nykyisissä globaaleissa rahoitusinstituutioissa on vähäinen, eivätkä maat näin ollen pysty riittävästi ajamaan etujaan.

"Kehittyvillä mailla on kasvavat intressit toimia osana demokraattisiin sääntöihin perustuvaa rahoitusjärjestelmää, ja tehokkaiden rahoitusmekanismien ja riippumattomien instituutioiden avulla niiden on mahdollista ajaa oikea-aikaisia ja nimenomaan niiden tarpeisiin räätälöityjä talouspolitiikkoja", D'Escoto sanoo.

Kehittyvien maiden tilanteeseen liittyen YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja on peräänkuuluttanut konkreettisia tuloksia myös joulukuussa Qatarissa pidettävän, kehitysrahoitusta käsittelevän, Dohan konferenssin tiimoilta.

Tähän mennessä kehitysavun määrä ei ole saavuttanut kuusi vuotta sitten Meksikossa sovittua 0,7 prosentin osaa maiden bruttokansantuotteesta. Kaikki suuret avunantajamaat Iso-Britanniaa lukuun ottamatta ovat luistaneet lupauksestaan.

Myös YK:n pääsihteerin entinen neuvonantaja Jeffrey Sachs toteaa The Guardian -lehdessä 21. lokakuuta julkaistussa artikkelissaan, ettei talouskriisiä pystytä ratkaisemaan pelkästään markkinoiden sääntelyllä. Kestävän ratkaisun aikaansaamiseksi päättäjien on katsottava pidemmälle ja huomioitava kriisin ratkaisussa myös muut maailmaa riepottelevat ongelmat, kuten ilmastonmuutos, energiakysymykset, ruokakriisi ja köyhyys.

YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja toivottaa tervetulleeksi kaikki aloitteet ja julistukset niin teollistuneilta kuin kehittyviltäkin mailta mukaan lukien maiden päätöksen järjestää talouskriisiä käsittelevä huippukokous. "Kun paine muutoksen aikaansaamiseksi kasvaa, uuden järjestelmän on uskottavuuden ja kestävyyden nimissä oltava sekä kattava että demokraattinen," D'Escoto painottaa.

Lähteet:

General Assembly president sets up task force to review global financial system

Amid the Rubble of global finance, a blueprint for Bretton Woods II