Yleiskokouksen 67. puheenjohtaja on valittu

14.6.2012

Yleiskokouksen järjestysnumeroitu istuntokausi alkaa joka vuoden syyskuun kolmannen viikon tiistaina, tänä vuonna 18. syyskuuta. Yleiskokouksen puheenjohtaja valitaan yleiskokouksen äänestyksellä. Puheenjohtajana toimii kansallisuudeltaan jotakin YK:n jäsenvaltiota edustava ansioitunut henkilö. Käytäntönä on kuitenkin ollut, ettei minkään turvallisuusneuvoston pysyvän jäsenmaan (Britannia, Kiina, Ranska, Venäjä ja Yhdysvallat) edustaja toimi yleiskokouksen puheenjohtajana.

Yleiskokouksen puheenjohtaja, 21 varapuheenjohtajaa ja kuuden pääkomitean puheenjohtajat muodostavat yleisen komitean (General Committee), joka vastaa täysistuntojen lopullisen asialistan laadinnasta. Täysistunto kestää tavallisesti syyskuusta joulukuuhun, minkä aikana asialistaa käsitellään tärkeysjärjestyksessä.

Tänä vuonna puheenjohtajaksi valittu Serbian ulkoministeri Vuk Jeremic sai 185:stä äänestä 99. Toinen ehdokkaista, Liettuan edustaja Dalius Cekuolis, sai 85 ääntä.

Uusi puheenjohtaja

Vuk Jeremic on 37-vuotias ja syntynyt Serbian pääkaupungissa Belgradissa. Jeremic on toiminut Serbian ulkoministerinä vuodesta 2007 lähtien ja osallistunut sinä aikana aktiivisesti YK:n toimintaan.

Tuleva puheenjohtaja ehdotti 67. istuntokauden avausteemaksi kansainvälisten konfliktien tai tilanteiden ratkaisemista rauhanomaisin keinoin.

Vuk Jeremic sanoi äänestystilaisuuden jälkeen "olevansa todella kiitollinen saamastaan luottamuksesta toimia yhden YK:n tärkeimmän poliittista valtaa harjoittavan instituution puheenjohtajana".

Lisätietoa yleiskokouksen toiminnasta yk.fi sivuilta