YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Srgjan Kerim vierailee Suomessa

YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja, makedonialainen Srgjan Kerim vierailee Suomessa 27.-28.3.

Kerim keskustelee tasavallan presidentti Tarja Halosen kanssa perjantaina 28. maaliskuuta Helsingissä. Tasavallan presidentin ja YK:n yleiskokouksen puheenjohtajan keskustelujen aiheena ovat YK:n uudistustyö ja YK:n vuosituhattavoitteet, erityisesti YK:n tasa-arvotyön edistäminen sekä ilmastonmuutoksen vastaiset toimet.

Kerim tapaa torstaina myös pääministeri Matti Vanhasen ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrysen sekä perjantaina eduskunnan puhemies Sauli Niinistön.

Kerim puhuu "YK:n haasteista globalisaation aikakaudella" Espoon Hanasaaressa perjantaina järjestettävässä seminaarissa. Seminaarin järjestävät ulkoministeriö, Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus sekä Suomen ja Ruotsin YK-liitot.

Seminaarin avaavat johtaja Gunvor Kronman ja Suomen YK-liiton puheenjohtaja Jutta Urpilainen. Alivaltiosihteeri Marjatta Rasin johtamassa paneelissa "Pystyykö YK turvaamaan ja rakentamaan rauhaa?" puhuvat YK:n Darfurin-erityislähettiläs Jan Eliasson, valtioneuvos Harri Holkeri ja eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan jäsen Pekka Haavisto. Seminaarin päättää Suomen YK-suurlähettiläs Kirsti Lintonen.

Lisätietoja: ulkoasiainsihteeri Juha Mustonen, yleisten globaaliasioiden yksikkö, puh. 09 1605 5187, etunimi.sukunimi [ät] formin.fi

Lähde: UM tiedote 92/2008