YK:n väestörahasto UNFPA:n raportti kaupungistumisesta tilattavissa suomeksi

Vuoteen 2008 mennessä 3,3 miljardia ihmistä eli yli puolet maapallon väestöstä asuu kaupunkialueilla ­ ensimmäistä kertaa historiassa. Tämä käy ilmi YK:n väestörahasto UNFPA:n tuoreesta Maailman väestön tila -raportista.

Erityisen suurta väestön kasvu kaupungeissa tulee lähivuosikymmeninä olemaan kehitysmaissa. Raportin mukaan Afrikassa ja Aasiassa urbaaniväestön määrä tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

Ihmisten keskittyminen kaupunkeihin nähdään usein uhkana. Myös UNFPA varoittaa vaaroista: kaupunkiasukkaista juuri köyhien määrä on
kasvussa. Kaupunkien köyhyyden ongelmat tiivistyvät slummeihin, ja 90 prosenttia slummien asukkaista elää kehitysmaissa.

Vaikka kaupungistumisella on UNFPA:n mukaan riskinsä, mahdollisia etuja sillä on huomattavasti enemmän. Niitä pitäisi vain osata
käyttää. Ominaista kaupungistumisen ongelmille on se, että jos niille ei tehdä mitään, tuloksena on katastrofi, mutta toisaalta melko
yksinkertaisilla toimilla saadaan aikaiseksi mullistavia muutoksia.

UNFPA:n suomalainen yhteistyöjärjestö, Väestöliitto, on julkaissut raportista suomenkielisen tiivistelmän (pdf).
TILAA RAPORTTI MAKSUTTA osoitteesta: laura.lipsanen [ät] vaestoliitto.fi

Raportti englanniksi (pdf)