YK:n tasa-arvojärjestön pääjohtaja Michelle Bachelet vierailee Suomessa

Ulkoasiainministeriö

Tiedote 5.10.2011

YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin pääjohtaja, alipääsihteeri Michelle Bachelet vierailee Suomessa 9.-11. lokakuuta. Hän tapaa tasavallan presidentti Tarja Halosen, valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen, ulkoministeri Erkki Tuomiojan ja kehitysministeri Heidi Hautalan. Bacheletin mukaan UN Womenin tavoitteena on maailma, jossa naisille taataan tasa-arvoiset kehitystä, ihmisoikeuksia ja turvallisuutta koskevat oikeudet.

Tämän vuoden tammikuussa toimintansa aloittaneen UN Womenin päämaja on New Yorkissa ja järjestö toimii yli 80 maassa. Uuden järjestön perustamisen taustalla oli halu tehostaa YK:n tasa-arvotyötä ja poistaa siitä päällekkäisyyksiä. UN Women syntyi neljän YK:n tasa-arvotoimijan sulautuessa yhteen. Aiemmat tasa-arvojärjestöt olivat YK:n naisten aseman edistämistä käsittelevä yksikkö (DAW), YK:n naisten kehitysrahasto (UNIFEM), YK:n kansainvälinen tutkimus- ja koulutusinstituutti naisten aseman parantamiseksi (INSTRAW) sekä YK:n tasa-arvoasioiden ja naisten aseman edistämisen erikoisneuvonantajan toimisto (OSAGI).

UN Womenin strategia vuosina 2011-2013 painottaa naisten johtajuutta ja osallistumista, naisten taloudellisen osallistumisen lisäämistä, naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan estämistä, naisten roolin kasvattamista rauha- ja turvallisuuskysymyksissä sekä tasa-arvonäkökulman sisällyttämistä kaikkeen toimintaan.

Suomi on vahvasti sitoutunut UN Womenin työhön ja on kolminkertaistanut tukensa järjestölle. Vuonna 2011 järjestö sai Suomelta kolme miljoonaa euroa yleisavustusta. Lisäksi Suomi tukee UN Womenin hallinnoimaa naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista rahastoa 500 000 eurolla vuodessa. Suomi painottaa naisten taloudellista voimaannuttamista sekä tukee järjestöä maatasolla. Suomi on UN Womenin johtokunnan jäsen vuonna 2012.

Michelle Bachelet toimi Chilen presidenttinä vuodesta 2006 vuoteen 2010. Vuosina 2000-2002 Bachelet toimi Chilen terveysministerinä vastuualueenaan perusterveydenhuollon parantaminen ja terveydenhuoltosektorin reformi. Vuonna 2002 hänet valittiin puolustusministeriksi, ensimmäisenä naisena maansa ja samalla koko Latinalaisen Amerikan historiassa. Hän on korostanut tasa-arvoasioiden merkitystä koko uransa ajan.