YK:n reformi: Ihmisoikeusneuvoston perustamisella on kiire

YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Jan Eliasson vetoaa jäsenmaihin, että ne pääsisivät pikaisesti yhteiseen näkemykseen ihmisoikeusneuvostosta (Human Rights Council).

Puheenjohtajan mukaan ihmisoikeuskysymykset ovat YK:n ydinaluetta ja paljon kritisoitu ihmisoikeustoimikunta on korvattava mahdollisimman nopeasti uudella toimielimellä. Eliassonin mielestä Ihmisoikeusneuvoston toiminta tulisi käynnistää toimintansa viimeistään 13.3.2006.

YK:n yleiskokous päätti syyskuun 2005 huippukokouksessa ihmisoikeusneuvoston perustamisesta ihmisoikeustoimikunnan tilalle. Useiden täysistuntojen ja kahdenkeskisten maaneuvottelujen jälkeen Eliasson antoi julkisuuteen 23. helmikuuta oman luonnoksensa koskien ihmisoikeusneuvostoa.

Luonnos pitää sisällään ihmisoikeusneuvoston toiminnan pääperiaatteita, jäsenyyden ehtoja sekä toiminnan aloittamisaikataulun. Luonnoksella on laaja kannatus jäsenmaiden ja ihmisoikeusjärjestöjen keskuudessa Yhdysvaltoja lukuun ottamatta.

Yhdysvaltojen YK-suurlähettiläs John Bolton vastustaa tekstiluonnosta ja hän on uhannut äänestävänsä tekstiluonnosta vastaan. YK:n pääsihteeri Kofi Annan on antanut tukensa luonnokselle. Annan odottaa jäsenmailta päätöksiä vielä kuluvalla viikolla.

Uudella ihmisoikeusneuvostolla olisi enemmän uskottavuutta

Ihmisoikeusneuvoston suurimpia muutoksia edeltäjäänsä - ihmisoikeustoimikuntaan - olisi muun muassa yleiskokoukselle annettava oikeus estää 2/3 äänten enemmistöllä sellaisen maan jäsenyys ihmisoikeusneuvostossa, joka johdonmukaisesti rikkoo ihmisoikeuksia.

Ihmisoikeusneuvosto koostuisi 47 jäsenestä. Nykyisessä ihmisoikeustoimikunnassa on 53 jäsentä. Neuvoston kokoonpanossa huomioitaisiin maantieteellinen tasa-arvoisuus. Se kokoontuisi ympärivuotisesti, toisin kuin edeltäjänsä. Ihmisoikeustoimikunta kokoontuu vain kerran vuodessa kuusi viikkoa kestävään istuntoon Genevessä. Yhteistyö kansalaisjärjestöjen kanssa säilytettäisiin.

Neuvostolla tulisi olemaan uusia velvollisuuksia. Sen tulisi tuottaa kausittainen katselmus ihmisoikeussopimusten toimeenpanosta. Keskeisenä tehtävänä olisi myös parantaa ja koordinoida ihmisoikeuksien toteutumista YK-järjestelmän sisällä.

Neuvoston kokoonpano vaihtuisi kolmen vuoden välein. Ensimmäiset jäsenet ihmisoikeusneuvostoon valittaisiin 9.5.2006 ja se kutsuttaisiin ensimmäisen kerran koolle 19.6.2006. Neuvosto toimisi YK:n yleiskokouksen alaisena elimenä, käytännössä talous- ja sosiaalineuvoston (ECOSOC) alaisuudessa.

Lisää aiheesta englanniksi:

UN News