YK:n pääsihteeri vetoaa Pakistanin auttamiseksi

16.8.2010

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon on vedonnut kansainväliseen yhteisöön ripeän avun saamiseksi tulvien riepottamaan Pakistaniin.

Ban matkusti eilen henkilökohtaisesti Pakistaniin osoittaakseen YK:n tukea luonnonkatastrofin piinaamalle maalle. Hän sanoi tiedotusvälineille, ettei tule koskaan unohtamaan näkemäänsä tuhoa ja kärsimystä ja sen laajuutta. Pääsihteeri painostaa kansainvälistä yhteisöä kiirehtimään apuaan pakistanilaisille.

"Niin paljon ihmisiä, niin monissa paikoissa, niin suuressa avuntarpeessa", Ban kiteytti toimittajille.

"Olen vieraillut monilla luonnonkatastrofien runtelemilla alueilla aiemminkin, mutten ole koskaan nähnyt mitään tämän kaltaista", Ban lisäsi.

Pakistanin tulvat ovat vaikuttaneet arviolta 14 miljoonan ihmisen elämään. Epätavallisten rankkojen monsuunisateiden aiheuttamat tulvat ovat hajottaneet koteja, tuhonneet maanviljelyksiä ja katkoneet teitä. Kaikista eniten tulvista on kärsinyt Pakistanin pohjoinen maakunta Khyber Pakhtunkhwa.

YK julisti viime viikolla tähtäävänsä lähes 460 miljoonan dollarin (noin 373 miljoonan euron) avustuksien kokoonsaamiseksi. Viime viikolla kuitenkin vasta viidennes tästä summasta oli saatu kasaan.

Pääsihteeri Ban Ki-Moon on lisäksi ilmoittanut varaavansa ylimääräiset 10 miljoonaa dollaria YK:n hätäapurahastosta (Central Emergency Response Fund, CERF) Pakistanin auttamiseen. Tämä kasvattaa rahaston kokonaisavustussumman 27 miljoonaan dollariin.

Avunannon prioriteetti on edelleen puhtaan juomaveden toimittaminen, sillä ripulitapaukset lisääntyvät jatkuvasti tulvien runtelemilla alueilla. Pääsihteeri Ban Ki-Moon painottaa, että YK-järjestöjen ja niiden kumppanien välitön päämäärä on toimittaa puhdasta juomavettä ja ruokaa ainakin kuudelle miljoonalle ihmiselle.

Artikkeli YK:n uutissivuilla