YK:n pääsihteeri: rahoitusta konflikteista toipuville maille

“Selviydyttyään konfliktista valtiot tarvitsevat ensisijaisesti perusasioita: puhdasta vettä ja ravintoa, sanitaatiota, terveys- ja perusopetusta sekä kunnollisen maatalousjärjestelmän,” Ban luetteli YK:n päämajassa New Yorkissa pidetyssä kokouksessa, jossa pyrittiin selvittämään turvallisuus- ja sosioekonomisten tekijöiden yhteyttä rauhanrakentamisessa.

“Valtiot tarvitsevat tukea saavuttaakseen pysyvän turvallisuuden tunteen sekä integroidakseen maan sisäiset pakolaiset ja muut pakolaiset uudelleen osaksi yhteiskuntaa”, Ban kertoi Entisten konfliktimaiden ravinto- ja taloudellisiin kriiseihin keskittyneelle foorumille (The Forum on Food and Economic Crises in Post-Conflict Countries), joka on ECOSOC:n, rauhanrakennuskomission ja Maailman elintarvikeohjelman WFP:n yhdessä organisoima foorumi.

Ban huomautti, että onnistunut rauhanrakentaminen koostuu humanitaarisesta toiminnasta, rauhan ja turvallisuuden vahvistamisesta sekä ihmisoikeuksista ja niiden kehittämisestä. Hänen mukaansa rauhan aikaansaaneiden valtioiden sosiaalisiin ja taloudellisiin tarpeisiin tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota vielä vuosienkin jälkeen. ”Konfliktit aiheuttavat valtion taloudelliselle ja sosiaaliselle elämälle merkittävää haittaa, mikä on tuhoisaa inhimilliselle pääomalle”, kertoi Ban foorumille.

Banin mukaan julkishallinnon järjestelmien uudelleenrakentamisen, laillisuusperiaatteen vahvistamisen, turvallisuussektorin uudistamisen sekä infrastruktuurin kunnostamisen lisäksi haasteita konfliktista toipuville valtioille tuovat myös korkeat ja epävakaat elintarvikkeiden ja polttoaineiden hinnat sekä kansainvälisen avun vähentyminen.

”Kansainvälisten elintarvikkeiden hintojen nousu vuosina 2007 ja 2008 oli suuri kolaus elintarvikkeita nettomääräisesti tuoville, konfliktin keskellä tai siitä toipumassa oleville valtioille,” sanoi Ban kertoen 30 maassa olleen mellakoita ja levottomuuksia sekä ainakin yhden hallituksen kaatuneen tuona aikana.

Ban korosti, että heti konfliktin laantumisen jälkeen tulisi luoda perusteet niin turvallisuudelle kuin myös puolustuksen käytöstä vapautuneiden varojen uudelleen jakamiselle, jotta kestävää rauhanrakennusprosessia pystyttäisiin ylläpitämään. “Liian usein kestää jopa kuukausia saada tärkeimmät hallitusten toiminnot palautumaan ja peruspalvelut toimimaan. Tämä voi monesti johtaa konfliktin uudelleen syntymiseen,” sanoi Ban.

“Meidän tulee löytää keinot, joilla kuroa humanitaarisen ja kehitysrahoituksen välistä kuilua umpeen sekä ylläpitää riittävää humanitaarisen rahoituksen tasoa ajanjaksoissa heti konfliktien jälkeen.”

Uutinen englanniksi:

Ban calls for scaled-up funding to ensure peace in countries emerging from conflict