YK:n Global Environment Outlook -raportti: edistys ympäristöasioissa riittämätöntä

Vaikka poliittinen huomio ympäristöasioita kohtaan lisääntyy jatkuvasti, se ei ole riittänyt aikaansaamaan merkittävää edistystä ilmastonmuutosta, luonnon monimuotoisuuden vähenemistä ja muita planeettaamme ja ihmiskuntaa uhkaavia haasteita ajatellen. Tähän näkemykseen ovat päätyneet ja yhtyneet 390 tiedemiestä YK:n uudessa, merkittävässä ympäristöasioita käsittelevässä raportissa.

"Elämme vuotta 2007, ja kaiken sen tiedon ja kaikkien niiden mahdollisuuksien valossa, joita meillä asioiden korjaamiseksi on, se että maailmalle esitetään nyt raportti, jossa todetaan toimiemme olleen surkean riittämättömiä, on hyvin havahduttavaa", totesi YK:n ympäristöohjelman UNEPin johtaja Achim Steiner Global Environment Outlook: environment for development (GEO-4) -raportin julkistamistilaisuudessa New Yorkissa.

Raportissa todetaan, että ympäristöasiat ovat tänä päivänä kaikkialla paljon lähempänä valtavirtapolitiikkaa kuin 20 vuotta sitten, kun Brundtlandin komitea otti ne ensi kertaa esiin merkittävän muutoksen aikaansaaneessa raportissaan "Yhteinen tulevaisuutemme". GEO-4-raportissa varoitetaan, että edistysaskeleista huolimatta ongelmat eivät ole hellittäneet ja mikäli niitä ei pyritä ratkaisemaan, ne voivat kumota edistysaskeleet ja uhata ihmiskunnan selviytymistä.

"Viimeisten 20 vuoden aikana kansainvälinen yhteisö on vähentänyt otsonikerrosta vahingoittavien kemikaalien tuotantoa 95 prosentilla, laatinut kasvihuonekaasujen päästöjä rajoittavan sopimuksen ja luonut innovatiiviset markkinat päästökaupalle. Lisäksi se on tukenut maapallon suojeltujen alueiden määrän nostamista noin12 prosenttiin maan kokonaispinta-alasta sekä suunnitellut lukuisia tärkeitä työkaluja ja mittareita, joiden käyttö ulottuu luonnon monimuotoisuudesta ja aavikoitumisongelmasta vaarallisten jätteiden kauppaan ja eläviin muunneltuihin organismeihin", Achim Steiner totesi.

Samaan aikaan itsepintaisesti jatkuvia ongelmia ovat kalakantojen supistuminen, aavikoitumisesta johtuva hedelmällisen maan väheneminen, luonnonvarojen kestämätön käyttö, makeiden vesivarantojen hupeneminen sekä riski siitä, että ympäristötuhot "ohittavat pisteen, jonka jälkeen ei ole enää paluuta", UNEP huomautti.

Ilmastonmuutos, metsäpalojen ja tulvien aiheuttamat tuhot ja muut ongelmat viestivät siitä, "kuinka korkean hinnan ympäristövaikutusten kanssa suoriutumaan pyrkivä ihmiskunta joutuu maksamaan", Achim Steiner sanoi.

GEO-4-raportissa todetaan, että teknologia voi auttaa vähentämään ihmisten altistumista ympäristöongelmille. Samalla kuitenkin huomautetaan, että aika ajoin on nähtävissä tarvetta "korjata teknologiakeskeistä kehitysparadigmaa". Raportissa todetaan, että tulevaisuus määrittyy pitkälti sen perusteella, millaisia päätöksiä yksilöt ja yhteiskunnat tekevät nyt. "Yhteinen tulevaisuutemme riippuu siitä, mitä teemme tänään - ei huomenna tai joskus tulevaisuudessa", raportissa varoitetaan.

GEO-4-raporttia pohdittiin laajalti ja se on tähän mennessä kaikkein kattavin YK:n ympäristöasioita käsittelevä raportti. Raportin valmistelijoina toimi 390 asiantuntijaa ja siitä on antanut lausuntonsa yli 1 000 muuta asiantuntijaa ympäri maailmaa.

"Toimimattomuuden hinta on paljon korkeampi kuin toiminnan", totesi YK:n kehitysohjelman (UNDP) johtaja Olav Kjorven huomauttaen, että paikalliset ponnistukset kaikkialla maailmassa osoittavat muutoksen mahdollisuutta.

Artikkeli englanniksi

GEO-4 -raportti