YK:n avustusjärjestöt toimittavat hätäapua Keski-Aasiaan

16.6.2010

YK:n avustusjärjestöt lähettävät avustustarvikkeita ja -työntekijöitä Kirgisian ja Uzbekistanin kriisialueille. Kirgisiassa yli 110 ihmistä on kuollut ja 1 300 loukkaantunut reilun viikon jatkuneissa yhteenotoissa kirgiisien ja etnisten uzbekkien välillä. Yli 75 000 Kirgisian uzbekkia on paennut levottomuuksia Uzbekistaniin kuluneella viikolla, YK:n humanitääristen asioiden koordinointitoimisto OCHA arvioi. Kirgisian sisällä arviolta 200 000 ihmistä on joutunut jättämään kotinsa.

Kirgisian eteläosassa sijaitseva Ošin kaupunki on lähes sekasorrossa, ja levottomuuksia on ollut myös muualla maassa. OCHAn mukaan suurin osa Ošissa asuvista uzbekeista on joko paennut kodeistaan tai teljennyt itsensä barrikadeilla kotiinsa suojellakseen omaisuuttaan. Valtaosa paenneista on naisia ja lapsia.

Pääsihteeri Ban Ki-moon keskusteli tiistaina 15.6. Kirgisian väliaikaisen hallituksen johtajan Roza Otunbajevan kanssa maan kriisistä. Ban sanoi YK:n tekevän yhteistyötä hallitusten ja alueellisten organisaatioiden kanssa reagoidakseen tilanteeseen. Ban valitteli erityisesti kriisin etnistä luonnetta.

YK:n alainen Maailman ruokaohjelma WFP on käynnistänyt hätäapuoperaation, joka toimittaa ruokaa alueen pakolaisille. WFP on vaatinut kaikkia kriisin osapuolia sallimaan esteettömät avustuskuljetukset sekä Kirgisiassa että Uzbekistanissa. Järjestön mukaan avun jakelu Kirgisian pääkaupunki Biškekistä käsin on vaikeaa, sillä kaupalliset rekkayhtiöt eivät halua riskeerata kalustoaan alueen vaarallisilla teillä. WFP:llä on tällä hetkellä Kirgisiaan sijoitettuna ruokaa 87 000 ihmiselle kahdeksi kuukaudeksi.

YK:n pakolaisasioiden valtuutettu António Guterres kertoi YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n lähettävän sekä avustustarvikkeita että kokeneita työntekijöitä helpottamaan pakolaisten vastaanottamista Uzbekistanissa. Guterres ilmaisi kannanotossaan kiitollisuutensa Uzbekistanin viranomaisille. Maassa on järjestetty pakolaisille hätämajoitusta mm. kouluissa.

YK:n turvallisuusneuvosto on kannanotossaan tuominnut Kirgisian väkivallan ja vaatinut järjestystä alueelle.

Myös YK:n lastenjärjestö UNICEF on ilmaissut syvän huolensa Kirgisian lasten tilanteesta. UNICEF toimittaa alueelle hätäapuna mm. telttoja, huopia, ruoanvalmistusvälineitä ja vedenpuhdistustabletteja.

Kirgiassa on ollut tänä vuonna levotonta etenkin huhtikuusta lähtien, jolloin silloinen presidentti Bakijev syrjäytettiin väkivaltaisesti.

Video: United Nations Webcast

Lisää videoita »