YK:n 70-vuotisjuhla näkyväksi koulussa

YK täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Vuosi 2015 on samalla eräänlainen kansainvälisen yhteistyön supervuosi, sillä YK:ssa päätetään syksyn aikana monista keskeisistä tulevaisuutta koskevista asioista, kuten uusista kestävän kehityksen tavoitteista ja ilmastosopimuksesta.

YK:n 70-vuotissyntymäpäivien kunniaksi tarjoamme kouluille useita tapoja osallistua juhlavuoden viettoon, tutustua YK:n toimintaan sekä globaaleihin kehityskysymyksiin. Erityisesti materiaalia tarjotaan YK-kouluiksi ilmoittautuneille kouluille. Sivuiltamme löytyy useisiin eri oppiaineisiin sopivaa tietoa ja materiaalia, joita voi hyödyntää ilmiöpohjaisen oppimisen tukena.

Alla on esimerkkejä tavoista, joilla YK:n juhlavuotta ja teemoja voi tuoda esiin koluissa. Sen lisäksi synttäreiden kunniaksi leivotaan tietenkin YK-kakkua YK:n päivän (24.10.) aikaan. Kakkuresepti julkaistaan syyskuussa – pysykää kuulolla!

Kaikki linkit ja tiedot löytyvät sivulta www.ykliitto.fi/yk70v.

• Ilmoittaudu YK-kouluksi! YK-koulut saavat ensimmäisten joukossa tietoa juhlavuoden toiminnoista ja tapahtumista. YK-koulut voivat tilata Maailman parhaat uutiset -kampanjalehtiä, YK yksissä kansissa -tietokirjaa, julisteita, YK-ilmapalloja sekä YK-koulu -logon verkkosivuillenne. Tulossa on myös YK-aiheinen aamunavaus.

• Malli-YK ja MiniMUN -menetelmät ovat oppilaita osallistavia simulaatioita YK:n kokouksista ja toiminnasta ja ne sopivat hyvin ilmiöpohjaisen oppimisen tueksi käsiteltäessä globaaleja kysymyksiä sekä YK:n toimintaa. YK-kokous-simulaatioissa keskustellaan, neuvotellaan ja väitellään kulloinkin sovituista teemoista.
    Myöhemmin syksyllä koulutamme opettajia ja oppilaskuntien oppilaita ympäri Suomea Malli-YK sekä MiniMUN -simulaatioiden hyödyntämisestä opetuksessa.

• Maailmankansalaisen kypsyyskoe on johonkin kansainvälisyys-teemaan liittyvä pienimuotoinen kirjallinen tutkimus tai projekti. Sitä voidaan hyödyntää eri oppiaineissa, kun halutaan syventää tietoutta globaaleista kysymyksistä tai valmistautumisessa Malli-YK tai MiniMUN-kokouksiin.

• Maailman parhaat uutiset -juhlavuosikampanja nostaa esiin hyviä uutisia ja saavutuksia YK:n 70-vuotisen historian ajalta. Kutsumme kaikki koulut visioimaan hyviä tulevaisuuden uutisia aikajanalle tai itse toimitettuun lehteen!

• Keskustelun ja oppituntien tukena voitte hyödyntää YK ja maailman tila -sivustolle kerättyjä tietoja sekä Globalis.fi-tietokantaa, josta löytyy maakohtaisia tietoja ja tilastoja esimerkiksi taloudesta, koulutuksesta, konflikteista ja kansainvälisistä sopimuksista.

Muista myös syksyn YK-päivät:

8.9. Lukutaitopäivä
21.9. Rauhan päivä
2.10. Väkivallattomuuden päivä
24.20. YK:n päivä
20.11. Lapsen oikeuksien päivä
10.12. Ihmisoikeuksien päivä

Lisätietoa ja materiaalia YK-päivien viettoon täällä.

Lisätiedot ja materiaalitilaukset:
Christa Prusskij, koulutussuunnittelija, christa.prusskij(at)ykliitto.fi