YK-yliopiston palkittu blogi haastaa kohtaamaan pienten tekojen vaikutukset

YK-yliopiston alainen blogisivusto on voittanut palkinnon parhaasta suunnittelusta. 2008 weblog awards -kilpailussa jaettiin palkintoja 48 eri sarjassa. Kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä tammikuun alkupuolella, ja palkinnot jaettiin yli 900 000 annetun äänen perusteella.

Tokiossa päämajaansa pitävä YK-yliopisto voitti design-sarjan ylläpitämällään sivustolla Our world 2.0, joka julkaistiin heinäkuussa. Blogissa käsitellään hankalia ja keskinäisriippuvaisia globaaleja ongelmia, kuten ilmastonmuutosta, öljyvarantojen vähenemistä ja ruokaturvaa.

Tekijöiden mukaan Our world 2.0 on keskustelu ja mahdollisuuksien tarjoaja, joka motivoi ihmisiä osallistumaan näyttämällä kuinka toiminnalla on välittömiä vaikutuksia. Blogikirjoitusten vierellä kulkee osio, jossa kerrotaan, kuinka toiminta vaikuttaa yksilön terveyteen, rahatilanteeseen ja terveyteen.

Esimerkiksi pullotettua vettä koskevassa kirjoituksessa From naïve to Evian todetaan, että pullovesi käy kukkarolle kalliiksi: se on öljyäkin kalliimpaa.

YK-ylipisto (United Nations University, UNU) on vuonna 1972 yleiskokouksen alaisuuteen perustettu, mutta itsenäisesti toimiva tiede- ja tutkimusyhteisö, jossa tehtävän tutkimuksen tarkoitus on tukea YK:n laajempien päämäärien toteutumista.

Päätöslauselmassa edellytettiin, että YK-yliopisto integroidaan maailman yliopistoyhteisöön ja se kiinnittää erityistä huomioita kehitysmaiden tiede- ja tutkimustilanteeseen. Yliopiston päämaja sijaitsee Tokiossa Japanissa, ja yliopisto toimii hallituksilta, kansainvälisiltä organisaatioilta, säätiöiltä ja yliopistoilta saamansa vapaaehtoisen rahoituksen turvin. Yliopisto raportoi yleiskokoukselle sekä talous- ja sosiaalineuvostolle sekä UNESCO:n ja YK:n pääsihteerin kautta.

Our world 2.0

Uutinen englanniksi:

UN University blogging site wins industry acclaim with best design award