YK vastaanottanut tiedon Syyrian liittymisestä kemiallisten aseiden kieltosopimukseen

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov, USA:n ulkoministeri John Kerry, YK:n ja Arabiliiton erityislähettiläs Lakhdar Brahimi ja YK:n Geneven toimiston johtaja Kassym-Jomart Tokayev. Kuva: UNOG

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on vastaanottanut Syyrian presidentti Bashar Al-Assadilta kirjeen, jonka mukaan hän on allekirjoittanut asetuksen, jolla Syyria liittyy kemiallisten aseiden kieltosopimuksen (CWC) jäseneksi. YK:n tiedottajan mukaan Syyrian hallitus on ”osoittanut sitoumuksensa noudattaa sopimuksen vaatimuksia ja huomioida ne jo ennen sen voimaanastumista.”

Pääsihteeri pitää tapahtunutta tervetulleena kehityksenä ja toivoo Genevessä jatkuvien neuvotteluiden johtavan sopimukseen, jota kansainvälinen yhteisö voi tukea. Yhdysvaltojen ja Venäjän ulkoministerit John Kerry ja Sergei Lavrov ovat jatkaneet tänään kolminkeskeisiä neuvotteluita Venäjän Syyrialle esittämästä ehdotuksesta luopua kemiallisista aseista yhdessä YK:n ja Arabiliiton Syyrian-lähettilään Lakhdar Brahimin kanssa.

Syyrian YK-lähettiläs Bashar Ja’afari ilmoitti eilen New Yorkissa, että Syyriasta on tullut ”sopimuksen täysi jäsen” tämän välitettyä asianmukaiset dokumentit YK:lle. Monet tahot epäilevät silti, onko Syyria toteuttanut kaikki sopimuksen edellytykset, ja muun muassa Yhdysvaltojen YK-edustuston mukaan sopimuksen allekirjoitus on vasta "ensiaskel" kohti maan kemiallisten aseiden ohjelman lakkauttamista. CWC:n sääntöjen mukaisesti sen jäsenmaastatuksen saavuttaminen edellyttää 30 päivän odotusta siitä hetkestä, jolloin joko liittymis- tai ratifiointidokumentit on toimitettu YK:lle. Syyrian lisäksi enää kuusi valtiota on vuonna 1997 voimaanastuneen sopimuksen ulkopuolella: Israel, Burma, Angola, Egypti, Pohjois-Korea ja Etelä-Sudan.

Lisätietoa:

Ban welcomes Syria’s letter on accession to treaty banning chemical weapons (UN News

Syria says now full member of chemical arms pact, doubts persist (Reuters

Turvallisuusneuvostoon suunnitellaan Syyria-päätöslauselmaehdotuksia, Suomellakin osansa prosessissa (Suomen YK-liitto)

YK: Aseidenriisunta (YK.fi