YK tuomitsee Irakin joukkoteloitukset ja kehottaa irakilaisia johtajia estämään koston kierteen

Irakilaiset autoissaan pakenemassa Mosulin taisteluita Kurdistanin alueen rajalla. Kuva: UNHCR/R. Nuri

Ihmisoikeuskomissaari Navi Pillay kertoo YK-kenttätyöntekijöiden ja muiden lähteiden raportoineen satojen irakilaisten surmasta tapahtuneiden ISIL-järjestön suorittamien kiinniottojen yhteydessä. Mosulista ja läheisistä kaupungeista viime viikolla kiinni otettujen joukossa oli aseettomia sotilaita, uskonnollisia johtajia ja muita siviilejä.

"Useiden vahvistettujen raporttien mukaan vaikuttaa siltä, että satoja siviilejä on summittaisesti teloitettu viime päivien aikana. Heidän joukossaan on antautuneita ja vangittuja sotilaita ja varusmiehiä", Pillay sanoo.

"Vaikka meillä ei toistaiseksi ole tarkkoja lukuja, on kyseessä ilmeinen sarja kylmäverisiä teloituksia ympäri Tikritin-aluetta, jotka selkeästi viittaavat sotarikoksiin," hän jatkaa.

Raporttien mukaan teloitettujen joukossa on Mosulin päämoskeijan johtaja ja kaksitoista muuta paikallista imaamia. Sunnuntaina julkaistun lausunnon mukaan Ban Ki-moonin edustaja sanoo tietojen olevan erittäin järkyttäviä ja korosti kiireellisyyttä saada rikolliset vastuuseen teoistaan.

"Pääsihteeri varoittaa ääriretoriikasta, joka saattaa lietsoa konfliktia. Pääsihteeri vetoaa kaikkiin Irakin poliittisiin, sotilaallisiin, uskonnollisiin ja yhteisöllisiin johtajiin, jotta nämä varmistaisivat, että koston kierteeltä vältyttäisiin," edustaja sanoo.

Edessä mahdollinen massapako

YK:n avustusjoukot Irakissa raportoivat maanantaina, että Mosulin taistelut ovat ajaneet jopa puoli miljoonaa ihmistä maanpakoon. Aluetta uhkaa massiivinen maanpako naapurimaihin, jotka vastikään ovat vastaanottaneet lähes 3 miljoonaa syyrialaista pakolaista.

"Tällä hetkellä alueella on todella paljon maansisäisiä pakolaisia. Emme voi puhua suuresta massapaosta, mutta luulen sen riippuvan siitä, saadaanko kriisi ratkaistua lähitulevaisuudessa, vai tuleeko konflikti pitkittymään," sanoo YK:n pakolaisjärjestön johtaja Antonio Guterres.

YK-organisaatiot ja niiden yhteistyökumppanit auttavat pakolaisia tarjoamalla ruokaa, vettä ja yösijaa. Mosulin kaupungissa noin 25 000 pakolaista ovat hakeutuneet kouluihin ja moskeijoihin, joiden juomavesivarannot ovat vähissä, keskeisimmän vesipisteen tuhouduttua pommituksessa.

Maailman ruokaohjelma WFP varoittaa ruokavarantojen hiipuvan Mosulin ja autonomisen Kurdistanin kaupoista ja lupasi laajentavansa kriisiapua auttaakseen pakolaisia. Maailman terveysjärjestö WHO on myös huolestunut tuhkarokon ja polion leviämisestä alueella, jonka myötä järjestö on järjestänyt akuuttia rokotuspalvelua pakolaisille Erbilissä ja Dohukissa.

UN condemns mass executions in Iraq, urges leaders to prevent sectarian reprisal (UN News

Pillay condemns series of “cold-blooded” executions in Iraq (United Nations Human Rights

UN's Pillay says almost certain of war crimes in Iraq (Reuters)

UN cites destabilizing risk of mass Iraqi refugee exodus (Reuters