YK täyttää 70 – juhlavuosi avataan Educa-messujen päälavalla 23.1.

YK täyttää 70 vuotta - juhlavuoden kunniaksi Educassa esiintyy joukko suomalaisia eturivin taiteilijoita.

Yhdistyneiden kansakuntien perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 70 vuotta. Juhlavuoden avaa joukko suomalaisia eturivin taiteilijoita opetusalan Educa-messuilla. Pitkän historian kunniaksi vuoden aikana kerätään myös maailman parhaita uutisia vuosien varrelta – sekä tulevaisuudesta.

Taiteilijakaarti nousee Educan Visio-lavalle Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 23.1. kello 16.00 pohtimaan kysymystä ”Parempi maailma – ja kuinka se tehdään?”. Eri taiteenlajien – äänen, liikkeen ja visuaalisuuden – avulla pohditaan YK:n teemoja sekä kansainvälisen yhteistyön historiaa ja tulevaisuutta.

Taiteilija Mikko Kuustosen johdolla lavalla esiintyvät kuvataiteilija Jani Leinonen, Madventures-seikkailija ja toimittaja Riku Rantala, rap-artisti Paleface, näyttelijä-kansanedustaja Jani Toivola, tanssitaiteilija Hanna Brotherus sekä muusikot Marzi Nyman ja Jukka Perko.

Esitys avaa suomalaisten YK-järjestöjen – Suomen UNICEF, Suomen UN Women, Suomen Pakolaisapu, Väestöliitto ja Suomen YK-liitto – juhlavuosikampanjan. Vuotta vietetään teemalla ”Vahva YK – parempi maailma”.

YK:n peruskirja allekirjoitettiin 26. kesäkuuta 1945. Virallisesti YK aloitti toimintansa 24.10.1945. Suomi liittyi YK:n jäseneksi vuonna 13.12.1955, eli juhlavuonna myös Suomen YK-jäsenyydestä tulee kuluneeksi 60 vuotta.

Suomalaisten YK-järjestöjen tavoitteena on tukea YK:n työtä rauhan, oikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen edistämiseksi sekä tarjota suomalaisille mahdollisuus olla mukana YK:n toiminnassa.

Maailman parhaita uutisia

Educa-messujen ajan YK-järjestöjen juhlavuoden esittelypisteessä (numero 6e70) voi myös lukea ja kirjoittaa maailman parhaita uutisia. Uutisia kerätään aikajanalle, joka ulottuu 70 vuotta menneisyyteen ja tulevaisuuteen.

YK:n historiassa on saavutettu jo paljon, mutta tulevaisuutta teemme parhaillamme me kaikki. Juhlavuoden lisäksi vuosi 2015 on YK:n vuosituhattavoitteiden saavuttamisen takaraja, ja uusista kestävän kehityksen tavoitteista päätetään YK:n yleiskokouksessa syksyllä. Kerro sinä nyt itse, minkä uutisen tahdot tulevaisuudessa kuulla!

Ihmisten kirjoittamia maailman parhaita uutisia julkaistaan pitkin vuotta eri medioissa. Kampanja huipentuu vuoden lopussa YK:n perustamispäivän ja Suomen YK-jäsenyyden vuosipäivän tienoilla.

Muista myös:

• Kampajan avajaisten kunniaksi Educa-messuilla kävijöille tarjotaan kakkukahvia ”Opettajien olohuoneessa”. Kutsuja kahveille saa esittelypisteestä. ”Opettajien olohuoneessa” on myös mahdollisuus keskustella YK-asiantuntijoiden ja hyvän tahdon lähettiläiden sekä YK-järjestöjen asiantuntijoiden kanssa.
  • Juhlavuoden kunniaksi YK-liitto järjestää myös Suomen yhdeksäsluokkalaisille suunnatun tietokilpailun. Ilmoittautuminen kilpailuun on avoinna 6.1.–6.2.2015.

Educa-messut Helsingin Messukeskuksessa (Messuaukio 1, Helsinki) 23.–24.11. Avoinna pe klo 10–18, la klo 10–17. Messuille voi rekisteröityä ettukäteen maksutta täällä. YK-järjestöt esittelypisteellä 6e70.

”Parempi maailma – ja kuinka se tehdään” -esitys Educa-messuilla perjantaina 23.1. kello 16.00–17.30.

Juhlavuoden tapahtumia voi seurata osoitteessa www.yk.fi/YK70v.

Maailman parhaita uutisia -sivusto avataan juhlavuoden sivuille helmi-maaliskuussa. Uutisia voi Educasta lähtien lukea ja jakaa sosiaalisessa mediassa osoitteessa www.facebook.com/maailmanparhaatuutiset ja hashtagilla #YK70.

Lisätietoja:

Kampanjakoordinaattori Heli Pekkonen, Suomen YK-liitto, heli.pekkonen [ät] ykliitto.fi  puh. 040 709 6661
Tiedottaja Veera Vehkasalo, Suomen YK-liitto, veera.vehkasalo [ät] ykliitto.fi puh. 09 231 50 501