YK-liitto osallistui partiolaisten Kilke 2010 -leirille

3.8.2010

YK-liitto oli mukana Global Development Village -järjestötorilla, joka pidettiin partiolaisten suurleiri Kilkkeellä Hämeenlinnan Evolla 31.7.-1.8. Järjestöt esittelivät tapahtumassa globaalikasvatuksen, rauhan ja kehityksen, ihmisoikeuksien ja suvaitsevaisuuden teemoja, joihin leiriläiset pääsivät tutustumaan erilaisten tehtävien ja pelien muodossa.

YK-liiton pisteellä leiriläiset saivat testata tietojaan ihmisoikeusaiheisessa tietovisassa sekä osallistua suunnittelukilpailuun, jossa mietittiin, mitä maailman johtajien tulisi nähdä harkitessaan ydinaseen laukaisemista.

Leiriläiset tutustuivat myös YK:n vuosituhattavoitteisiin, kahdeksaan globaaliin päämäärään, jotka on määrä saavuttaa vuoteen 2015 mennessä. Gallupissa osallistujilta kysyttiin, mikä tavoitteista on heidän mielestään kaikkein tärkein. Eniten ääniä sai tavoite peruskoulutuksen takaamisesta kaikille (54 ääntä). Toiseksi nousi tasa-arvon edistäminen (51 ääntä) ja kolmanneksi lapsikuolleisuuden vähentäminen (37 ääntä).

Kiitokset kaikille YK-liiton pisteeseen tutustuneille leiriläisille ja leirivierailijoille!

Vuosituhattavoitegallupin tulokset:

Tavoite 1: Äärimmäisen köyhyyden puolittaminen  22 ääntä