YK-liitto mukana naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastustavassa tapahtumassa

Kansainvälinen One Billion Rising -tapahtuma järjestetään osana maailmanlaajuista
kampanjaa Helsingissä Lasipalatsin aukiolla torstaina 14.2.2013 klo 11-14.

Globaalin V-Day -liikkeen One Billion Rising -tapahtuma sai alkunsa viisitoista vuotta sitten siitä tosiasiasta, että joka kolmas nainen maailmassa joutuu väkivallan tai raiskauksen uhriksi elämänsä aikana.

Tapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Mukana tapahtumassa ovat YK-liiton lisäksi Tukinainen ry, Ensi- ja turvakotien liitto, Väkivaltaobservatorio, Naisten linja, Suomen UN Women, Amnestyn Suomen osasto, Monika-Naiset, Naisjärjestöt yhteistyössä - Nytkis ry, Exit-hanke, Naisasialiitto Unioni, Väestöliitto ja Helsingin yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine sekä humanistisen tiedekunnan tiedekuntajärjestö Humanisticum.

Lasipalatsin aukiolla nähdään torstaina mm. ohjattu Break the Chain -yhteistanssi ja kuullaan lukuisia puheenvuoroja teemaan liittyen. Puhujina ovat järjestöjen edustajien lisäksi mm. tasa-arvoministeri Paavo Arhinmäki, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, kansanedustajat Eila Tiainen ja Silvia Modig sekä professori Marjut Jyrkinen. YK-liiton puheenvuoron tilaisuudessa pitää puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman. Järjestöt myös jakavat aiheeseen liittyvää materiaalia ja keskustelevat teemasta yleisön kanssa.

Tilaisuudessa on mahdollisuus allekirjoittaa vetoomus, jossa vaaditaan Suomen turvakotipaikkojen määrän nostamista kansainvälisten vaatimusten tasolle ja matalan kynnyksen palveluiden saatavuuden parantamista.

Tapahtuma Facebookissa