YK-liiton syysseminaarissa kuullaan Cancúnin ilmastokokouksen saldoa

25.11.

Ympäristöministeri Paula Lehtomäki on saapuu Suomen YK-liiton syysseminaariin kertomaan siitä, mistä Cancúnissa neuvoteltiin ja mitä ilmastokokouksessa lopulta saavutettiin. Kyseessä on syysseminaarin toinen osio, jossa ministerin puheenvuoroa kommentoi järjestönäkökulmasta Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastovastaava Venla Virkamäki.

Seminaarin ensimmäinen osio käsittelee EU:n vaikuttamismahdollisuuksia YK:ssa. Suomen entinen YK-lähettiläs Kirsti Lintonen pohtii puheenvuorossaan muun muassa sitä, syveneekö pohjoisen ja etelän välinen vastakkainasettelu YK:ssa entisestään ja millaiseksi EU:n rooli YK:ssa näyttäisi muodostuvan EU:n uuden ulkoasiainhallinnon myötä.

EU:n vaikuttamismahdollisuuksia nuorisonäkökulmasta pohtii puolestaan Eurooppanuorten puheenjohtaja Matti Niemi, joka oli myös Suomen virallinen YK-nuorisodelegaatti viime vuonna.

Seminaarin ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät YK-liiton tapahtumakalenterista.