YK-liiton syysseminaarin videot nähtävillä

Ympäristöministeri Paula Lehtomäki niputti Cancúnissa joulukuussa pidetyn ilmastokokouksen tuloksia yhteen Suomen YK-liiton syysseminaarissa 7.12.2010. Ote ministeri Lehtomäen puheenvuorosta on nyt nähtävillä ohessa.

Eurooppanuorten puheenjohtaja ja Suomen YK-nuorisodelegaatti 2009 Matti Niemi käsitteli omassa puheenvuorossaan EU:n nykyisiä vaikuttamismahdollisuuksia YK:ssa sekä nuorten roolia YK:ssa.

MTT Tero Mustonen esitteli seminaarissa tuoreen saamelaistutkimuksen "Drowning Reindeer, Drowning Homes - Indigenous Sámi and Hydroelectricity in Sompio, Finland" tuloksia. Tutkimus kertoo Sompion saamelaisten kokemuksia Lokan ja Porttipahdan tekoaltaiden vaikutuksista elämäänsä. Laaja kuva- ja haastatteluaineisto, silminnäkijäkuvaukset ja kansainvälinen vertailu kertovat mittavista vaurioista, joita valtion ja Kemijoki Oy:n toimet aiheuttivat alueen saamelaiselle yhteiskunnalle ja luontaistaloudelle.