YK-liiton puheenjohtaja: Naisten koulutus on avain hyvinvointiin

11.10.2012

"Tyttöjen koulutus on keskeisessä asemassa hyvinvoinnin edistämisessä, köyhyyden torjumisessa ja väestönkasvun hillitsemisessä", sanoo Suomen YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman. Tänään lokakuun 11. päivänä vietetään YK:n kansainvälistä Tyttölapsen päivää.

"Tyttöjen ja naisten koulutuksella on suuri merkitys perheiden hyvinvoinnille ja lasten tulevaisuudelle", sanoo Vikman. Koulutus luo edellytykset paitsi tyttöjen paremmalle asemalle, laajemmille mahdollisuuksille ja paremmalle elämälle, myös vauraammalle, terveemmälle ja kestävämmälle maailmalle.

Tyttöjen päivän tärkeä viesti on kannustaa tyttöjä osallistumaan aktiivisesti, tehokkaasti ja tasavertaisesti poikien kanssa koulutukseen, päätöksentekoon, urheiluun ja kulttuurielämään.

"On tärkeää olla mukana tekemässä maailmaa, jossa tytöt ja pojat syntyvät yhtä odotettuina ja saavat tasa-arvoiset mahdollisuudet elämässä", sanoo Vikman.

Lähes 75 miljoonaa tyttöä ei edelleenkään pääse kouluun. Mitä koulutetumpi tyttö on, sitä myöhemmin hän menee naimisiin ja sitä vähemmän hankkii lapsia. Tyttöjen koulutuksella on todettu olevan myös suuri merkitys tartuntatautien ehkäisemisessä. Koulutuksen kautta tytöt saavat paitsi tietoa taudeilta suojautumisesta ja hygieniasta, myös omanarvontuntoa ja elämänhallintaa.

"Naisten koulutus on avain hyvinvointiin", sanoo Vikman.

Lisätietoja:

Sofia Vikman