YK-liiton jäsenjärjestö esittelyssä: ViNOn Jaakko Mustakallio

Kuva: Suvi Rivinoja

Eduskuntaryhmän puheenjohtajan avustajana vastikään aloittanut Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) puheenjohtaja Jaakko Mustakallio ei ole vielä omaksunut poliitikolle ominaista kasvotonta vähäeleisyyttä. Vaikka Mustakallio kiistää tamperelaisuuden olevan sen kummempi valtti politiikassa, ovat hänen sydänhämäläinen puheenpartensa ja riuska kädenpuristuksensa muistijäljen jättävä käyntikortti.

ViNOn vision ja kestävän kehityksen tavoitteiden välisestä yhteydestä kysyttäessä Mustakallion viesti on painokas.

- Me ollaan se porukka, joka kaikessa toiminnassaan pyrkii edistämään kestävän kehityksen tavoitteita. Siispä meillä ei ole erillistä kestävän kehityksen ohjelmaa - me olemme se ohjelma.

ViNOjen toimintaohjelma ilmentää Mustakallion mukaan jo entuudestaan kestävän kehityksen tavoitteissa korostuvaa arkipäiväisten valintojen ulottuvuutta.

- Kaikissa meidän tapahtumissa muun muassa tarjoamme jäsenistöllemme ja aktiiveillemme ainoastaan vegaanista ruokaa. Sitä kautta pyrimme näyttämään, että ihmiset, jotka tulevat eri taustoista eivätkä mahdollisesti ole koskaan syöneet vegaanista ruokaa voisivat sitä kautta huomata, että ”hetkonen, tämähän on ihan normaalia ruokaa, mutta tässä ei nyt vain sattumoisin käytetä eläinperäisiä tuotteita lainkaan.” Puhumme myös hyvin paljon hiilestä ja hiilivapaasta Suomesta.

Myös tasa-arvon edistäminen on tärkeä ViNOn toiminnan ulottuvuus.

- Olemme feministinen järjestö. Pyrimme aktiivisesti kaikella toiminnallamme rikkomaan erinäisiä lasikattoja, jotta tulevien sukupolvien tytöt ja pojat voivat juuri sellaisia asioita, joista he itse tulevat onnellisiksi ilman, että heihin kohdistuisi ennakkoluuloja juuri siitä syystä, miltä he näyttävät tai mitä sukupuolta he edustavat. Tällä hetkellä puhumme paljon myös rasismista ja rasisminvastaisuudesta, eli miten me pystytään näitä yhdenvertaisuusasioita nostamaan esiin.

YK-liitto globaaleiden aiheiden foorumina

Mustakallion mukaan YK-liitto merkitsee ViNOille ennen kaikkea kansainvälisten asioiden foorumia.

- YK-liitto tarjoaa hyvän keskustelualustan ihmisille, jotka erityisesti kansainvälisessä kontekstissa haluavat puhua rajat ylittävistä ongelmista ja niiden rajat ylittävistä ratkaisuista.

"Rajat ylittävät ratkaisut" vaativat Mustakallion mukaan  koko nuorisojärjestökentän samanmielisten nuorten yhteentuomista. Tässä Mustakallio toivoo vahvempaa tukea YK-liiton puolelta.

- Kun useissa poliittisissa nuorisojärjestöissä meillä on nämä kansainväliset siipemme, niin voisimme miettiä, olisiko mahdollista perustaa jokin poliittisten nuorisoliittojen KV-valtuuskunta, joka toimisi YK-liiton tavoitteiden alla, kävisi keskusteluja ja mahdollisesti järjestäisi tapahtumia. Koska jos ne yksittäisesti järjestävät kansainvälistymishenkisiä tapahtumia esimerkiksi näiden kestävän kehityksen hankkeiden osalta, niin sillä saavutetaan useimmiten vain niitä omassa kuplassa olevia asioita. Mutta jos nämä kaikki ihmiset tuotaisiin vielä vahvemmin yhteen, niin heille tarjottaisiin vielä vahvemmin ruohonjuuresta ylöspäin olevan toiminnan mahdollisuutta.

Mitä nuorisojärjestötoiminta parhaimmillaan antaa Jaakko Mustakalliolle? Miten mies, joka ei koskaan halunnut olla poliitikko, sellaiseksi päätyi? Katso videolta:

Teksti ja video: Suvi Rivinoja

Kirjoittaja on YK-liitossa korkeakouluharjoittelijana.