YK-liiton jäsenjärjestö esittelyssä: Lukukeskuksen Ilmi Villacís

Toukokuun valossa Töölönlahden itärannalla paistatteleva Villa Kivi on seesteinen näky. Vanhaan puuhuvilaan sisälle astuessa pysähtynyt tunnelma vaihtuu nopeasti elämäntuntuun. On puhetta kahvitauosta, kopiokone ei (”taaskaan!”) toimi, ovi käy tiuhaan. Ryhmä vierailijoita on parhaillaan tutustumassa talossa toimivan Lukukeskuksen toimintaan.

Keskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacís pelkää kuulostavansa liian vakavalta. Vaikka kysymys onkin tärkeästä asiasta, on lukutaidon eteen tehtävä työ ennen kaikkea täynnä positiivisia näkymiä.

- Lukutaitohan on mun mielestä asia, joka pelastaa maailman. Sitä tukevat faktatkin, että köyhyys vähenee huomattavasti koulutuksen lisääntyessä.

Villacís onkin iloinen koulutuksen ja lukutaidon edistämisen keskeisyydestä YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa. Monelle tulee yllätyksenä, että lukutaidon saralla riittää työnsarkaa myös Suomessa; tämänhetkisistä haasteista suurimpia ovat muun muassa lukutaidon heikkeneminen, pitkäjänteisen lukemisen väheneminen tiedon sirpaloitumisen seurauksena sekä ammattikoululaisten ja maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten lukutaidon kehittäminen.

Huolestuttavasta eriarvoistumisesta huolimatta Suomi pitelee maailman mittakaavassa edelleen kärkisijoja lukutaidossa. Villacís näkee Suomen etuoikeutetun aseman tuovan mukanaan velvollisuuden levittää tietouttaan:

- Vaikka olemmekin ikään kuin luksushytissä, niin kun jossain muualla vuotaa, koko vene hukkuu. Että siinä mielessä ollaan samassa veneessä.

Yhteistyö koulujen kanssa tärkeää

Havahtuminen Suomen globaaliin vastuuseen linkittää pääasiassa kotimaan tasolla toimivan Lukukeskuksenkin toiminnan vahvasti YK:n työhön ja kestävään kehitykseen. Esimerkiksi YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus toimi esikuvana keskuksen yhdessä eurooppalaisen lukutaitoa ajavan Eli-net -verkoston kanssa viime vuonna toteuttamalle Euroopan lukutaito-oikeuksien julistukselle. Lisäksi järjestö ajaa omalta osaltaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista kehitysmaissa.

- Viime vuonna oli todella mielenkiintoista tehdä yhteistyötä kehitysyhteistyöjärjestöjen kanssa nimenomaan siitä näkökulmasta, että edistetään lukemista Suomessa ja samalla autetaan kehitysmaita. Sellaisia hankkeita on paljon, ja Lukukeskus on mielellään mukana omalla osaamisellaan.

Mutta mikä YK-liiton osaamisessa tekee Lukukeskuksen jäsenyydestä mielekästä? YK-liiton asiantuntijuuden lisäksi Villacís arvostaa liiton aktiivisuutta koulujen kanssa tehtävän yhteistyön saralla, johon Lukukeskus itsekin panostaa. Tätä yhteistä kosketuspintaa voisi tulevaisuuden yhteistyössä hyödyntää. Lisäksi Villacís nimeää YK-liiton näkyvyyden ja maineen tärkeänä tekijänä.

- Tiiviimmällä yhteistyöllä esimerkiksi tuottamamme materiaali saisi enemmän kaikupintaa ja suuremman yleisön. Lukutaidon näkyväksi tekeminen ja siitä puhuminen ehkä pysäyttää ihmiset hetkeksi miettimään, että sillä, mitä lehdessä lukee, tai sillä, että luetaan lapselle - sillä kaikella on suuri merkitys.

Katso videolta, mikä Ilmi Villacísin tekee työssään onnelliseksi: