YK-liiton jäsenjärjestö esittelyssä: Keskustanuorten Hilkka Kemppi

Kuva: Suvi Rivinoja

”Otetaan kuva Twitteriin, että tämmöistä tänään. Ei tule huomenna syytteitä, että on laiskoteltu.”

Laiskotella Hilkka Kemppi ei kummemmin tätä nykyä ehdikään. Keskustanuorten puheenjohtajan tehtävät ja erinäiset luottamustoimet pitävät kiireisinä. Viikonloppuna häämöttävään keskustan puoluekokoukseen Kemppi on valmistautunut puolueen arkistoja mylläämällä.

”Siellä oli 1940–50 -luvulta tämmöinen kampanja kuin Keskustanuoret katkaisevat köyhyyden kahleet. Siitä inspiroituneena menen kohti kesää.”

Haastattelua seuraava päivä tuo tullessaan 100-prosenttisesti uusiutuvan energian Suomi -paneelikeskustelun, jota Suomen YK-liittokin on mukana järjestämässä. Keskustelussa Kemppi vastaa muiden poliitikkojen rinnalla kysymyksiin siitä, miten hänen puolueensa valmistautuu vastaamaan haasteeseen luoda täysin fossiiliton Suomi vuoteen 2030 mennessä.

Tämä tuokin meidät YK:n Agenda2030:een ja sen keskeisyyteen Suomen poliittisten puoluejärjestöjen toiminnassa. Kempin mukaan kestävän kehityksen tavoitteet liittyvät vahvasti Keskustanuorten periaateohjelmaan. Hän ilahtuukin YK-liiton tarjouksesta auttaa jäsenjärjestöjä omien yhteiskuntasitoumustensa tekemisessä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

”Ilman muuta tehdään, nyt kun tullaan kysymään. Varmasti YK-liitto voi olla mukana sitoumuksen tekemisessä, jotta se on realistinen ja tarpeeksi kunnianhimoinen.”

Tavoitteista erityisasemaan Kemppi nostaa eriarvoistumisen ja köyhyyden kitkemisen.

”Ne linkittyvät sukupolvinäkymään ja ihmiskeskeisyyteen, jotka ovat keskustalle keskeisiä.”

Samaan hengenvetoon Kemppi muistuttaa globaalin perspektiivin tärkeydestä.

”Globaalista eriarvoistumisesta täytyy sanoa, että tämän hetken hallituksen teot ei kävele käsi kädessä keskustan eikä Keskustanuorten tavoitteiden kanssa. Meillä on hyvin voimakkaasti kirjattu 0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta kehitysyhteistyöhön, ja uskon vakaasti, että siihen pitää antaa myös rahallista panostusta. Ja nyt tällaisena aikana, kun on radikalisoitumista ja muuttoliikettä, niin korostuu vahvasti se tausta, että mistä ihmiset lähtee tai minkä takia ihmiset käyttäytyvät näin.”

Yhteistyöllä kohti yhteisiä päämääriä

Keskustanuorille yhteistyö YK-liiton kanssa merkitsee nimenomaan globaalin näkökulman esille tuomista.

”Se merkitsee paljon, että on olemassa tahoja, jotka keskittyvät nimenomaan näihin globaaleihin asioihin ja ihmisoikeuksiin. Poliitikkona on helppoa puhua yhdestä asiasta, mutta vaikeaa puhua kaikista asioista niin, että se menisi ihmisten korviin ja tietoisuuteen.”

Erityisen lähellä Kempin sydäntä on nuorten tukeminen globaalikasvatuksen keinoin.

”Näen YK-liiton roolin hyvin tärkeänä tällä hetkellä varsinkin globaalikasvatuksesta puhuttaessa. Se ei tietenkään ole yhden järjestön tehtävä, vaan yhteinen päämäärä ja tavoite.”

Kemppi kokee, että YK-liitto on onnistunut tuomaan hänelle tietoa ymmärrettävästi ja ihmisten kielellä.

”Usein puhutaan vain asioista mutta ei tarinoista. YK-liitossa on onnistuttu hyvin tuomaan niitä tarinoita esille. Toivon että siihen panostettaisiin vielä entistä enemmän. Että tuodaan asioita ihmisen tasolle, koska silloin niihin halutaan puuttua. Tarinat tuovat tiedon lähelle.”

Paneelikeskustelupäivänä Twitter laulaa: ”Ympäristötoimet etenevät hitaasti, vaikka kaikki yhtä mieltä ongelman vakavuudesta? @hilukemppi: Vihollinen on uskon puute.”

Katso videolta, miten Hilkka Kemppi ohjeistaa nuoria omien elämäntarinoidensa luomisessa:

Teksti ja video: Suvi Rivinoja

Kirjoittaja on YK-liitossa korkeakouluharjoittelijana.