YK-liiton entinen pääsihteeri Hilkka Pietilä on kuollut

Hilkka Pietilä. Kuva: T. Linna

YK-liiton entinen pääsihteeri Hilkka Pietilä (1931-2016) on kuollut.

Pietilä teki merkittävän uran YK-liiton pääsihteerinä vuosina 1963–1990. Tämän lähes kolme vuosikymmentä kestäneen pääsihteeriytensä aikana Pietilä panosti erityisesti kansainvälisyys- ja rauhankasvatukseen sekä naisten aseman edistämiseen. Hän edusti Suomea lukuisissa yleiskokouksissa ja muissa YK-konferensseissa. Hän osallistui Helvi Sipilän aisaparina muun muassa kaikkiin neljään YK:n järjestämään maailmankonferenssiin naisten aseman edistämiseksi.

Hän toimi pitkäaikaisena YK-liittojen kattojärjestön WFUNAn (World Federation of United Nations Associations) johtokunnan jäsenenä ja on WFUNAn kunniapuheenjohtaja.

YK-liitossa tekemänsä uran jälkeen Hilkka Pietilä seurasi YK-asioita aktiivisesti ja osallistui edelleen kansainvälisiin konferensseihin. Hän julkaisi useita artikkeleita ja kirjoitti myös oman elämänkertansa "Yli rajojen" (Into kustannus 2013).

- Hilkka Pietilän pitkä elämäntyö kansainvälisyyskasvatuksen ja rauhantyön parissa on luonut pohjan sille vaikuttavuudelle, jolla YK-liitto nykyisellään toteuttaa ydintehtäväänsä YK:n päämäärien ja toiminnan edistämiseksi. Hänen ponnisteluillaan on ollut suuri merkitys muun muassa sille, että YK:n merkitys näkyy ja kuuluu yhteiskunnallisessa keskustelussamme ja sille, että YK-liiton ihmisoikeus- ja globaalikasvatusmateriaali tavoittaa nykypäivänä arviolta tuhansia koululaisia, sanoo YK-liiton nykyinen toiminnajohtaja Helena Laukko.

- Hilkka Pietilä jäi lisäksi kaikkien hänet tavanneiden mieleen vaikuttavana puhujana ja vakuuttavana esiintyjänä.

Maalaistalon tyttäreksi Kiikassa (nyk. Sastamala) syntynyt Hilkka Pietilä kirjoitti ylioppilaaksi Tyrvään Yhteiskoulusta Vammalassa vuonna 1950 ja suoritti Helsingin yliopistossa maatalous- ja metsätieteitten maisterin tutkinnon vuonna 1956 pääaineinaan ravintokemia, mikrobiologia ja kodintaloustiede.

Suomen YK-liitto perusti 60-vuotisjuhlavuonnaan 2014 Hilkka Pietilän nimeä kantavan rahaston, josta myönnetään apurahoja YK-aiheisen tutkimuksen ja ajatuspajatoiminnan tukemiseen.