YK: Kemiallisten aseiden tutkimusryhmä lähdössä Syyriaan "niin pian kuin mahdollista"

Za'atrin pakolaisleiri Jordaniassa. Kuva: UN Photo / Mark Garten

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin tiedotustoimisto on ilmoittanut, että YK:n kemiallisten aseiden tutkimusryhmä on päässyt yhteisymmärrykseen Syyrian hallituksen kanssa ryhmän toiminnasta ja se lähtee Syyriaan toteuttamaan tehtäväänsä "mahdollisimman pian." Tutkimusryhmä tulee tutkimaan tiedotteen mukaan kolmea väitettyä iskun tapahtumapaikkaa, joista yksi tulee olemaan varmuudella Khan Al-Assalin kylä ja kahta muuta ei ole erikseen nimetty.

Tutkimusryhmän johtaja Ake Sellström ja YK:n aseistariisuntatoimisto UNODA:n johtaja Angela Kane matkustivat viikko sitten Damaskokseen tapaamaan maan ulkoministeriä, varaulkoministeriä ja varapääministeriä neuvotellakseen ryhmän toiminnasta. Keskusteluja pidettiin jälkikäteen "perusteellisina ja menestyksekkäinä." Syyrian hallitus on aiemmin kieltänyt tutkimusryhmän pääsyn maahan, koska se ei ole suostunut myöntämään sille pääsyä muihin oletettujen iskujen tapahtumapaikoille kuin Khan Al-Assaliin, jossa sen mukaan kapinalliset ovat syyllistyneet kemiallisiin iskuihin.

Pääsihteeri Ban on vaatinut aiemmin tutkimusryhmälle pääsyä ainakin Homsin kaupunkiin. Muun muassa Yhdysvallat, Venäjä ja Ranska ovat välittäneet YK:lle omaa tutkimustietoaan väitetyistä kemiallisista iskuista Syyrian sisällissodan aikana.

Syyrian konflikti alkoi maaliskuussa 2011 ja sen aikana miljoonat syyrialaiset ovat päätyneet pakolaisiksi ja yli sata tuhatta ihmistä on saanut surmansa.

Lisätietoa:

U.N. says chemical weapons inspectors to visit three Syrian sites (Reuters)

Talks on chemical weapons probe 'productive' - UN and Syria jointly say (UN News)

Konfliktit: Syyria (Globalis)