YK: ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo kaikkialla planeetallamme

Jäätiköt sulavat kiihtyvällä vauhdilla Grönlannissa. Kuva: UN Photo / Mark Garten

YK:n ympäristöohjelman UNEP:in (United Nations Environment Programme) alainen hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) on julkaissut uuden raportin ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista. Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability-raportti varoittaa, että ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat havaittavissa jo kaikilla mantereilla ja valtamerillä.

Raportti selvittää yksityiskohtaisesti ilmastonmuutoksen tähänastisia vaikutuksia sekä muuttuvan ilmaston mukanaan tuomia riskejä tulevaisuudessa. Raportti kartoittaa myös niitä mahdollisuuksia, joita riskien rajoittamiseksi on. IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen mukanaan tuomien riskien luonne on yhä paremmin tiedossa. Raportissa todetaan kuitenkin myös, että valmius puuttua ja reagoida ilmastoon liittyviin riskeihin on vielä toistaiseksi heikko.

Ilmastopaneelin puheenjohtaja Rajendra K. Pachauri huomautti Yokohamassa, Japanissa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa, että ilmastonmuutoksen vaikutukset tulevat koskettamaan meistä jokaista. Ilmastonmuutos uhkaa lisätä niin nälänhätää, tulvia kuin konfliktejakin. Erityisen alttiita ilmastonmuutoksen vaikutuksille ovat ihmiset, jotka ovat sosiaalisesti, taloudellisesti, kulttuurisesti, poliittisesti, tai muuten syrjäytyneessä asemassa.

Myös YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon totesi IPCC:n uuden raportin vahvistavan, että ihmisen aikaansaaman ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat jo levinneet laajalle, ja että näistä vaikutuksista on seurauksia niin maataloudelle, ihmisterveydelle, ekosysteemeille, vedenjakelulle kuin tietyille teollisuuden aloillekin.

Ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin vaikutuksiin ja riskeihin on mahdollista puuttua, mutta ilmiön vaikutusten hallinta on vaikeaa nopeasti lämpenevällä planeetallamme. YK:n raportti korostaa, että mitä vakavammin ongelma otetaan ja mitä nopeammin siihen reagoidaan, sitä paremmin ilmastonmuutoksen vaikutusten mukanaan tuomia tuhoja ja riskejä voidaan rajoittaa.

YK:n pääsihteeri kehottaakin kaikkia maita toimimaan rohkeasti ja ripeästi ilmastonmuutokseen puuttumiseksi.

Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability-raporttiin pääset tästä (IPCC)

Climate change impacting entire planet, raising risk of hunger, floods, conflict – UN report (UN News)