YK antaa tukensa Ranskan sotilastoiminnalle Malissa

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon ottaa tervetulleena vastaan uutisen Ranskan sotilaallisesta avusta Malissa.

Ranskan presidentti François Hollande päätti sotilaallisesta tuesta Malille, koska Ranska ei halua Afrikkaan Afghanistanin tapaista ääri-islamilaista liikehdintää. Ranskan sotilaallinen toiminta noudattaa YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa 2085, jossa mm. todetaan paikallisen sotilaskoulutuksen olevan tarpeellista Malin tilanteen ratkaisemiseksi ja määritellään kansainvälisen operaation tehtävä maassa. AFISMA-operaation mandaattiin kuuluu vallan palauttaminen Malin hallitukselle sekä siviiliväestön suojelu. Turvallisuusneuvosto hyväksyi päätöslauselman 2085 joulukuun 21. päivänä.

Pohjoisen Malin tuaregikapinalliset (Azawadin vapautusliike MNLA) hyödynsivät toukokuussa 2012 tapahtunutta Malin armeijan vallankaappausta seurannutta sekasortoa ja valtasivat kaksi kolmannesta Malia, mikä vastaa noin Ranskan kokoista aluetta. MNLA kuitenkin menetti alueen sitä aiemmin tukeneille aseellisille islamilaisryhmittymille, joista osalla on kytköksiä terroristiverkosto Al Qaidaan. Ryhmittymät ovat alkaneet toimeenpanna alueella sharia-lakia. Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan alueella on sittemmin tapahtunut vakavia ihmisoikeusrikoksia kuten kivityksiä, julkisia teloituksia ja amputaatioita.

MNLA on sanonut olevansa valmis osallistumaan taisteluun ääri-islamilaisryhmittymiä vastaan.

UN News: Ban welcomes bilateral assistance to stop southward onslaught of insurgents