Yhdysvallat aloittaa rauhanneuvottelut Talibanin kanssa

Afganistanin presidentti Hamid Karzai ja YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon. Kuva: UN Photo/Eskinder Debebe

Yhdysvaltojen ja Talibanin väliset neuvottelut herättävät toiveet mahdollisesta rauhasta Afganistanissa 12 vuoden sotimisen jälkeen. Taliban avaa ensimmäisen virallisen ulkomaantoimistonsa Dohassa, Qatarin pääkaupungissa käynnistääkseen neuvottelut, joiden on määrä alkaa ensi viikolla. Taliban ilmoittaa haluavansa löytää poliittisen ratkaisun, joka johtaisi oikeudenmukaiseen hallintoon ja ulkomaisen miehityksen loppumiseen Afganistanissa.

Myös Afganistanin rauhanneuvoston edustajia osallistuu tapaamiseen Dohassa. Neuvottelujen perimmäisenä tavoitteena on saattaa Afganistanin presidentin Hamid Karzain ja Talibanin edustajat suoriin rauhanneuvotteluihin keskenään. Taliban on toistaiseksi kieltäytynyt neuvottelemasta Karzain hallituksen kanssa niin kauan kun kansainväliset joukot ovat Afganistanissa. NATO:n ISAF-operaation kaavaillaan päättyvän nykymuodossaan vuoden 2014 lopussa, jolloin valtaosan kansainvälisistä joukoista on tarkoitus vetäytyä maasta

Yhdysvallat suhtautuu neuvotteluihin varautuneesti viitaten siihen, että rauhanprosessista tulee parhaimmillaankin pitkä ja vaikea.  Presidentti Barack Obama kommentoi G8 kokouksen loputtua pitävänsä neuvotteluja merkittävänä, joskin varhaisena askeleena kohti sovintoa. Tilanteen epävarmuutta kuvastaa se, että taistelut Yhdysvaltojen ja kapinallisten joukkojen välillä eivät ole lakanneet, vaikka tulitauko asetettiin edellytykseksi neuvottelujen aloittamiseksi. Neljä amerikkalaista kuoli kapinallisten iskussa Bagramin lentotukikohtaan, vain muutamia tunteja Yhdysvaltojen ilmoitettua aloittavansa neuvottelut Talibanin kanssa.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moonin laatiman raportin mukaan Afganistanissa eri toimijoiden on löydettävä yhteinen näkemys Afganistanin tulevaisuudesta ja pysyvien rauhanehtojen aikaansaaminen vaatii kompromisseja, sekä poliittista tahtoa kaikilta osapuolilta. YK:n Afganistaniin lähettämän UNAMA-mission (UN Assistance Mission in Afghanistan) keskeinen tehtävä on Afganistanin hallituksen pyynnöstä tukea rauhan prosessin edistymistä.

Lisätietoa:

United States to meet Taliban to seek Afghan peace. (Reuters)

Taliban attack US base in Afghanistan after talks offer. (BBC News)

Lisätietoa Afganistanin konfliktista tästä linkistä.