WFUNA:n kokous Argentiinassa kokosi yhteen 125 delegaattia 59 YK-liitosta

YK-liittojen maailmanliiton WFUNA:n jäsenliitot kokoontuivat Buenos Airesiin marraskuun 6-10 päivä keskustelemaan liiton politiikasta, johtajuudesta ja tulevaisuudesta. Paikalla oli 125 delegaattia 59 YK-liitosta.

Kokouksessa WFUNA:n uudeksi puheenjohtajaksi valittiin ruotsalainen Hans Blix. WFUNA:n pääsihteeriksi valittiin Pera Wells.

Kokous hyväksyi maailmanliiton uusiksi jäseniksi Albanian, Armenian, Bolivian, Burundin, Comoresin, Haitin, Makedonian, Mosambikin ja Syyrian YK-liitot.

Kokouksessa hyväksyttiin julkilausuma, Buenos Airesin julistus, jossa YK-liitot korostavat dialogin merkitystä valtioiden välisissä suhteissa. Julistus myös tukee YK:n toiminnan tehostamista ja nuorten vaikuttamista maailman tulevaisuuteen YK:n kautta. Julistuksessa ilmaistaan WFUNA:n tuki YK:n työlle vuosituhattavoitteiden toteuttamisessa sekä rauhan, turvallisuuden, demokratian ja ihmisoikeuksien edistämisessä. Julkilausuma korostaa YK-liittojen merkitystä "ihmisten liikkeenä", joka tekee YK:n työtä tunnetuksi maiden kansalaisille.

Erilliset päätöslauselmat hyväksyttiin koskien Lähi-Idän tilannetta, massatuhoaseista vapaan vyöhykkeen perustamista Lähi-Itään, asekauppaa, Yhdysvaltojen Kuubaan kohdistaman kauppasaarron purkamista sekä Yhdysvaltojen ja Meksikon välisen raja-aidan rakentamisen lopettamista.

Lisää aiheesta englanniksi
Buenos Airesin julistus