WFUNA julkaisi oppaan nuorisodelegaateiksi aikoville

4.10.2010

YK-liittojen maailmanjärjestö WFUNA on julkaissut uuden oppaan YK:n edustustoiminnasta kiinnostuneille nuorille osana Kansainvälistä nuorten vuotta. Julkaisun tarkoituksena on evästää nuoret perustamaan ja hallinnoimaan kansallisia nuorisodelegaattijärjestelmiä maissa, joissa sellaisia ei vielä ole, ja siten madaltaa nuorten kynnystä päästä osallistumaan YK:n yleiskokouksen nuoriso-ohjelmaan.

Nuorten vaikutusmahdollisuudet ovat kansainvälisesti vielä pienet, ja ohjeistamalla heitä järjestäytyneessä lobbaustoiminnassa WFUNA toivoo kasvattavansa aktiivisia osallistujia nykyistä ja tulevaa päätöksentekoa varten. Vuonna 1995 aloitettu nuoriso-ohjelma rohkaisee jäsenmaita lähettämään nuoria yleiskokoukseen virallisen kokousvaltuuskunnan osana, mutta näin tehdään vain noin 15 prosentissa jäsenmaista. Uusi opas auttaa oman kansallisen nuorisodelegaattijärjestelmän perustamisessa, budjetoinnissa ja markkinoinnissa sekä itse tehtävän hoitamisessa, jotta yhä useamman jäsenmaan nuoret pääsisivät hyödyntämään YK:n nuoriso-ohjelmaa. Oppaan voi ladata ilmaiseksi internetistä WFUNA:n sivuilta osoitteesta www.wfuna.org/youthhandbook.

Suomessa nuorisodelegaatin nimittävät vuosittain yhdessä Suomen virallinen nuorisokomitea Allianssi sekä YK-liitto, ja delegaatti osallistuu tiedotustoiminnan lisäksi Suomen YK-yleiskokousvaltuuskunnan kanssa yleiskokoukseen nuoria koskevissa kysymyksissä.