Vuosituhattavoitteet lööpeissä Maailma kylässä -festivaaleilla

Jos vierailit Helsingissä Maailma kylässä -festivaaleilla 26.-27.5. ehkä kiinnitit huomiota keltaisina kirkuviin lööppeihin YK- ja ihmisoikeusjärjestöjen yhteisellä teltta-alueella?

Vuosituhatjulistuksen koko maailmaa koskevat kehityspäämäärät ja lööpit eivät arkipuheessa ehkä mahdu samaan lauseeseen. Leikitään kuitenkin hetki vuosituhattavoitteiden ja lööppien yhdistämisellä. Vuonna 2007 ollaan vuosituhattavoitteiden puolivälissä. Tavoitteet asetettiin vuonna 2000 ja niiden odotetaan toteutuvan vuoteen 2015 mennessä. Voidaanko ajatella, että tavoitteisiin liittyvät edistysaskeleet esimerkiksi nälän poistamisessa ovat merkittäviä tapahtumia? Äärimmäisessä köyhyydessä elävien määrä on vähentynyt 135 miljoonalla. Onko se uutinen, joka kiinnostaa ihmisiä ja joka ansaitsee paikkansa lööpistä?

YK- ja ihmisoikeusjärjestöt halusivat tänä vuonna herätellä Maailma kylässä -festivaaleille tulijoita kokoamalla jokaisesta vuosituhattavoitteesta yhden lööpin. Lööppien avulla haluamme kysyä, onko skandaalinkäryinen huomio ainoa tapa saada kaikkia YK:n jäsenvaltioita yhteen sitovalle kehitysprosessille näkyvyyttä.

Vastausta meillä ei tähän kysymykseen ole, mutta herättelemme mielellämme aiheesta keskustelua. Mitä ajatuksia lööpit sinussa herättävät?

YK- ja ihmisoikeuskylässä mukana olivat:

Suomen YK-liitto
Ihmisoikeusliitto
IOM
Kehys
Puolueiden demokratiayhteistyö DEMO
Suomen Pakolaisapu
Suomen Rauhanturvaajaliitto
Suomen UNICEF
Suomen UNIFEM
SYKLI
UNDP