Vuoden 2005 parhaat Maailmankansalaisen kypsyyskokeet palkittu

Suomen YK-liitto jakaa vuosittain valtakunnalliset tunnustukset ansioituneille Maailmankansalaisen kypsyyskokeen suorittaneille oppilaille. Vuoden 2005 valtakunnalliset tunnustukset jaettiinn Educa-messuilla 28. tammikuuta 2006 seuraaville henkilöille:

Katja Katiska, Ellen Leppänen ja Susanna Vannas
Oppilaitos: Jämsän Kristillinen Kansanopisto
Aihe: Romanit
Ohjaaja: Maria Similä

Elina Pietola ja Mathias Hagen
Oppilaitos: Oulun yliopisto
Aihe: Maahanmuuttajien tilanne Suomessa ja Itävallassa (Finland - Austria; A Comparison of the Immigration Situation; Historical Differences, Present Similarities)
Ohjaaja: Professori Rauni Räsänen

Jämsän kristillisen kansanopiston opiskelijat Katja, Ellen ja Susanna perehtyivät työssään romaneihin. He hankkivat aiheestaan monipuolisesti tietoa niin internetistä, lehdistä ja kirjoista kuin haastatteluillakin. Heidän tavoitteenaan oli kypsyyskokeen avulla vähentää omia ja muiden ennakkoluuloja romaneita kohtaan. Tytöt kirjoittivat ansiokkaasti ylös omia ajatuksiaan aiheesta, mikä onkin yksi kypsyyskokeen tavoitteista. Kerättyä tietoa ei ole tarkoitus ottaa annettuna, vaan oppilaita rohkaistaan pureskelemaan sitä kriittisesti.

Kypsyyskoe-prosessin aikana tytöt jakoivat tietämystään muille muun muassa draaman keinoin koulun toimintapäivänä. Vankan tuen oppimisprosessilleen he saivat kokeneelta kypsyyskokeiden ohjaajalta Maria Similältä. Katja, Ellen ja Susanna osoittavat maailmankansalaisen kypsyyskokeessa ahkeruutta, suvaitsevaisuutta, innostuneisuutta, yhteistyökykyisyyttä ja monipuolisia taitoja etsiä tietoa.

Oulun yliopiston kansainvälisen opettajankoulutuksen linjalla opiskeleva Elina Pietola ja vaihto-oppilas Mathias Hagen tekivät kypsyyskokeen maahanmuuttajista. He tutkivat maahanmuuttajien tilannetta nyt ja lähimenneisyydessä sekä Suomessa että Itävallassa. He perehtyivät myös maahanmuuttajia auttaviin järjestöihin. Parityöskentely mahdollisti hedelmällisen näkemysten vaihdon teemasta.

Toimintaosuudessa Elina ja Mathias halusivat mahdollistaa kulttuurienvälisen kohtaamisen ja keskustelun. He päättivät tehdä Oulussa järjestettävään kansainväliseen äitienpäivän tilaisuuteen kortteja, joissa kehotettiin ottamaan ensimmäinen askel ja juomaan yhdessä uusien tuttavuuksien kanssa kuppi kahvia. Kypsyyskoe kannustaa tutkimisen lisäksi myös toimimaan ja vaikuttamaan. Työtä ohjasi kansainvälisyyskasvatuksen asiantuntija, professori Rauni Räsänen. Elina ja Mathias osoittavat maailmankansalaisen kypsyyskokeessa ahkeruutta, kiinnostusta ja innostusta aiheeseen sekä yhteistyötaitoja.

Palkittu viisikko sai menestyksellisestä työstään palkintona Suomen YK-liiton Hyviä tekoja -kampanjan suomalaisia YK:n sinisiä tuotteita.

Kypsyyskoe on Suomen YK-liiton kansainvälisyyskasvatuksen opetusohjelma, joka on suunnattu kaikille riippumatta iästä, asuinpaikasta tai koulutuksesta

Maailmankansalaisen kypsyyskokeen aikana tekijä tutustuu itseään kiinnostavaan kansainvälisyyteen liittyvään teemaan yksin, pareittain tai ryhmässä. Koe soveltuu suoritettavaksi osana koulujen ja oppilaitosten opetustarjontaa. Kypsyyskoe rakentuu neljästä osasta: päiväkirjasta, tutkimusosuudesta, toimintaosuudesta ja itsearvioinnista.

Kypsyyskoe voi olla vapaavalintainen kurssi, projekti- tai päättötyö tai se voi korvata osia opintokokonaisuudesta. Kokeen metodi perustuu itseohjautuvan ja tutkivan oppimisen teoriaan. Osallistuminen vahvistaa yhteistoiminnallisuutta, omatoimisuutta, luovuutta, kommunikaatio-valmiuksien kehittymistä, kriittisyyttä ja asiantuntijuuteen kasvamista tutkitun aiheen alueella. Ohjaajan tuki on tärkeä vahvistettaessa itseohjautuvan ja tutkivan opiskelijan valmiuksia.

Vuodesta 1995 lähtien kypsyyskokeen on suorittanut jo noin 2000 opiskelijaa. Viime vuonna töitä on tullut Suomen lisäksi Hollannista. Vuonna 2005 kypsyyskokeen suoritti 152 oppijaa 16 eri oppilaitoksessa ja yhdessä järjestössä.

Lisätietoja Maailmankansalaisen kypsyyskokeesta