Viisi tuomaria valittu kansainväliseen tuomioistuimeen

YK:n yleiskokous ja turvallisuusneuvosto valitsivat viisi uutta tuomaria kansainväliseen tuomioistuimeen. Uusien tuomarien yhdeksänvuotinen toimikausi alkaa 6.2.2009.

Kansainvälisen tuomioistuimen 15-henkisessä tuomarikokoonpanossa ei uusien valintojen jälkeen ole yhtään naista. Vaalissa oli yhteensä yhdeksän ehdokasta, joista Kolumbian nimittämä ehdokas vetäytyi ennen vaalia.

Yleiskokous ja turvallisuusneuvosto kokoontuvat yhtäaikaisesti. Ehdokas tulee valituksi, jos hän saa äänestyksessä määräenemmistön kummassakin toimielimessä (yleiskokouksessa 97 ääntä, turvallisuusneuvostossa 8 ääntä).

Kokouksissa valittiin seuraavat viisi tuomaria:

1. Ronny Abraham (Ranska): 152 yleiskokousääntä, 13 ääntä turvallisuusneuvostosta (valittiin uudelle kaudelle)
  2. Awn Shawkat Al-Khasawneh (Jordania): 151 yleiskokousääntä, 13 ääntä turvallisuusneuvostosta (valittiin uudelle kaudelle)
  3. Antonio A. Cançado Trindade (Brasilia): 163 yleiskokousääntä, 14 ääntä turvallisuusneuvostosta (uusi jäsen)
  4. Christopher Greenwood (Iso-Britannia): 157 yleiskokousääntä, 15 ääntä turvallisuusneuvostosta (uusi jäsen)
  5. Abdulqawi Ahmed Yusuf (Somalia): 116 yleiskokousääntä, 8 ääntä turvallisuusneuvostosta (uusi jäsen)

Muut tuomioistuimen jäsenet ovat:

Abdul G. Koroma (Sierra Leone)
Mohamed Bennouna (Marokko)
Hisashi Owada (Japani)
Thomas Buergenthal (Yhdysvallat)
Shi Jiuyong (Kiina)
Kenneth Keith (Uusi-Seelanti)
Bruno Simma (Saksa)
Bernardo Sepúlveda-Amor (Meksiko)
Peter Tomka (Slovakia)
Leonid Skotnikov (Venäjä)

Tässä mainittujen tuomarien kaudet päättyvät vuosina 2012 ja 2015. Jatkuvuuden takaamiseksi tuomioistuimen tuomareista valitaan yksi kolmasosa (viisi henkeä) joka kolmas vuosi.

Ehdokkaita tuomareiksi voivat esittää ne maat, jotka ovat hyväksyneet kansainvälisen tuomioistuimen perussäännön (192 maata). Toisin kuin monissa muissa nimityksissä, hallitukset eivät suoraan tee esityksiä. Hallitukset nimittävät oikeudellisten asiantuntijoiden ryhmän, joka valitsee ehdokkaat (enintään neljä ehdokasta per maa, ja näistä kaksi voi olla myös maista, jotka eivät ole hyväksyneet tuomioistuimen perussääntöä). Nimitykset toimitetaan YK:n pääsihteerille.

Tuomareiden nimityksessä noudatetaan tiettyä maantieteellistä jakoa. Tällä hetkellä tuomareista 3 tulee Afrikasta, 2 Latinalaisesta Amerikasta ja Karibian alueelta, 3 Aasiasta, 5 Länsi-Euroopasta ja muista maista (ml. Pohjois-Amerikka ja Oseania) ja 2 Itä-Euroopasta. Tuomareina eivät voi samanaikaisesti istua saman kansalaisuuden omaavat henkilöt.

Kansainvälinen tuomioistuin on yksi YK:n päätoimielimistä. Haagissa Alankomaissa sijaitseva tuomioistuin ratkoo YK:n jäsenvaltioiden välisiä kiistoja sekä tarjoaa oikeudellisia neuvoja YK:n toimielinten esittämiin kysymyksiin. Vuodesta 1947 tuomioistuin on käsitellyt 141 tapausta.

Lähde:

UN-elections.org