Vietätkö koulussasi YK-päivää tällä viikolla?

YK-päivää voi viettää monella eri tavalla. Pidä päivänavaus, teetä oppilailla ajatuksia herättäviä tehtäviä, suunnista luontopolulla tai järjestä isommille oppilaille mahdollisuus tutustua YK:n rauhantoiminnan eri osa-alueisiin.

Me tarjoamme välineet ja aineistot! Tässä joitakin esimerkkejä tarjoamistamme, pääosin täysin ilmaisista aineistoista.

Päivänavaukset:

Päivänavauksemme on luokiteltu kouluasteittain.

YK-liiton vuonna 2009 tuottamat päivänavaukset (tekstit ja äänitiedostot)

YK-liiton vuonna 2008 tuottamat päivänavaukset (tekstit ja äänitiedostot)

Koulutehtävät:

Kansainvälisiin YK:n teemapäiviin liittyen

Vuosituhattavoitteisiin liittyen

Ilmastonmuutokseen liittyen

Katso itse lisää tehtäväsivustoltamme!

Luontopolku ja YK-sovittelupolku:

Sopulipolku (alakoulu)

Sopulipolku on ulkona toteutettava suunnistustyyppinen tehtävärata, joka on sovellettavissa myös työpajatyyppiseen toimintaan sisäkäytössä.

YK-sovittelupolku (yläkoulu ja lukio)

YK-sovittelupolku tutustuttaa oppilaat toiminnallisin menetelmin YK:n rauhantoiminnan eri osa-alueisiin (konfliktinehkäisy ja yleinen aseidenriisunta, rauhantekeminen, rauhanturvaaminen ja rauhanrakentaminen).

Ihmisoikeuspeli:

Ihmisoikeuspeli antaa tietoa ihmisoikeuksista ja niiden toteutumisesta eri puolilla maailmaa. Peliä voi pelata 2-8 hengen ryhmissä, joukkueissa - tai pelin kysymyskortteja voi hyödyntää ilman varsinaista lautapeliäkin. Peli löytyy verkosta www.ihmisoikeuspeli.fi.

Ihmisoikeuspeli

YK - järjestelmä ja toiminta yksissä kansissa:

Jos haluat itse oppia lisää YK-järjestelmästä ja järjestön toiminnasta, tilaa itsellesi uusi julkaisumme. YK - järjestelmä ja toiminta yksissä kansissa on opas, joka auttaa lukijaa hahmottamaan YK-järjestelmää kokonaisuutena. Oppaassa esitellään eri toimijoita ja toimielimiä yksityiskohtaisesti sekä tuodaan esille niiden välisiä yhteyksiä.

YK - järjestelmä ja toiminta yksissä kansissa

Globalis - maailman atlas

Jos tarvitset järjestämäsi ohjelmanumeron tueksi esimerkiksi tilastotietoja terveyteen, köyhyyteen, väestöön tai yhteiskuntaan liittyen, suunnista kohti Globalista. Käy tarkistamassa vaikkapa globaali Onnellisuusindeksi!

Globalis