Veden niukkuus ja kuivuus ovat tämänvuotisen aavikoitumisen vastaisen taistelun päivän teema.

Älä anna tulevaisuutemme kuivua - osallistu kampanjaan myös twitterissä! #WDCD2013. Kuva: YK / UNCCD

Vietämme tänään aavikoitumisen vastaisen taistelun päivää. Kuivuus ja veden niukkuus ovat tänä vuonna nostettu päivän teemaksi, koska ne johtavat suoraan kuivien alueiden köyhtymiseen ja tuottavat suuria ongelmia maailmanlaajuisesti – myös Euroopassa. Viime vuonna esimerkiksi Ukrainan kohtaama kuivuus ja vuodesta 2010 asti jatkunut Yhdysvaltojen kuivuuskausi ovat korottaneet ruuan hintaa merkittävästi.

Kuivuus johtaa pahimmin siitä kärsivillä alueilla nälänhätään ja ihmishenkien menetykseen. Maailman talousfoorumi onkin arvioinnut veden saatavuuden heikkenemisen yhdeksi seuraavan vuosikymmenen todennäköisimmäksi ja dramaattisimmaksi kriisiksi. Kuivuuden pitkäaikaisina vaikutuksina maaperä köyhtyy ja aavikoituu. Tämän seurauksena alueilla, joissa vesiresursseista ja tuottavasta maaperästä on pula, kytee myös konfliktien riski. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin viesti tälle päivälle on kuitenkin se, että ”kuivuuden vaikutuksia voidaan lieventää vaikka sen torjuminen onkin vaikeaa.” Asianmukaisen valmiuden kustannukset ovat minimaaliset hätäapuun verrattuna katastrofin iskiessä.

Kuivuuden estämisellä on myös tärkeä rooli Rio+20 –agendan, Post-2015 kestävän kehityksen tavoitteiden ja käynnissä olevan Maailman Vesiyhteistyön vuoden yhteydessä. Päivän iskulause ”Älä anna tulevaisuutemme kuivua” muistuttaa meitä jokaista velvollisuudestamme käyttää vettä kestävästi. Ban muistuttaa, että ”kuivuuden torjuminen vaatii yhteistyötä, koska se harvoin kunnioittaa valtiorajoja.” Pääsihteeri vaatiikin, että kansainvälinen yhteisö huomioi YK:n kestävän kehityksen kokouksen Rio+20:n asettamat vaatimukset, jotta maan köyhtyminen on vältettävissä.

Lisätietoa:

Don’t let our future dry up. World Day to Combat Desertification 2013. (YK / UNCCD)

Globaalien riskien raportti 2013 / Global Risks Report 2013 (Maailman talousfoorumi

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin viesti Aavikoitumisen vastaisen taistelun päivänä (YK / UNCCD)