Valokuvanäyttely antaa kasvot lapsiavioliittojen uhreille

Tehani ja Ghada aviomiehineen. Kuva: Stephanie Sinclair / VII / TooYoungtoWed.org

Tässä kuvassa näkemäsi kaksi yemeniläistä tyttöä, nimeltään Tehani ja Ghada, naitettiin aviomiehilleen heidän ollessa vain kuusivuotiaita. Valokuvaaja Stephanie Sinclair on kuvannut vuosien varrella lapsiavioliittojen uhreja Yemenin lisäksi Intiassa, Afganistanissa, Nepalissa ja Etiopissa, ja hänen 32 valokuvastaan koottu ”Too Young to Wed” valokuvanäyttely saapuu nyt Helsinkiin kertomaan suomalaisille lapsiavioliiton murheellisesta maailmasta. Juuri yemeniläiset lapsiavioliitot ovat olleet lähivuosina median huomion kohteena. Ongelman laajuutta kuvaa kuitenkin se, että mikään näistä maista ei ole edes niiden kymmenen maan joukossa, joissa lapsiavioliitot ovat yleisimpiä.

40 000 tyttöä päätyy lapsiavioliittoon joka päivä. Kehittyvien maiden alaikäisistä tytöistä joka kolmas joutuu kokemaan tämän kohtalon ja heistä joka kahdeksas päätyy avioliittoon 14-vuotiaana tai sitäkin nuorempana. Heidät viedään pois koulunpenkiltä, erotetaan perheestään ja pakotetaan elämään usein heitä paljon vanhemman ja tuntemattoman miehen kanssa. Lapsimorsiamet päätyvät myös muita naisia aiemmin raskaaksi, mikä ajaa heidät äitiyteen heidän itsensä ollessa vielä lapsia, altistaen samalla heidät hengenvaaraan. YK:n väestörahaston UNFPA:n mukaan 7,3 miljoonaa tyttöä synnyttää alaikäisenä, ja 15-19-vuotiaiden kehitysmaiden tyttöjen johtavia kuolinsyitä ovat juuri raskauden ja synnytyksen komplikaatiot.

Lapsiavioliitto loukkaus lasten ihmisoikeuksia kohtaan

Nämä tytöt ovat yksinkertaisesti liian nuoria avioitumaan. ”Lasten pakottaminen avioliittoon on ihmisoikeusloukkaus heitä kohtaan. Näin määritellään sekä YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksessa että Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevassa, niin kutsutussa CEDAW-sopimuksessa,” kertoo UNFPA:n Pohjoismaiden toimiston johtaja Pernille Fenger. Järjestön mukaan vuosina 2011-2020 solmitaan järisyttävät 142 miljoonaa lapsiavioliittoa ja tuo määrä nousee seuraavana vuosikymmenenä 151 miljoonaan, ellei tavan estämiseksi ponnistella merkittävästi ympäri maailmaa. Ilman muutosta lapsimorsiamien lukutaidottomuuden, terveysuhkien ja jatkuvan köyhyyden kierre ei tule katkeamaan.

Tyttöjen elämää koskevat synkät luvut ovat ehkä sellaisenaan vaikeita ymmärtää. Kansainvälisesti palkitun valokuvaaja Stephanie Sinclairin ravisuttavat valokuvat antavat nyt näille lapsiavioliittojen uhreille kasvot. Näyttelyn yksi kuva antaa myös toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Siinä iloinen 12-vuotias tyttö nimeltä Nujood, joka vapautui lapsiavioliitosta kaksi vuotta aiemmin pakemalla yemeniläiseen oikeustaloon ja sai vapautensa oikeusteitse, muistuttaa maailmaa siitä, että muutos parempaan on mahdollinen.

Yhdysvaltojen ja Kanadan kautta Kööpenhaminaan, Osloon, Geneveen ja Tukholmaan päätynyt ja nyt myös Helsinkiin matkaava näyttely ”Too Young to Wed” on nähtävissä Helsingin Rautatieasemalla 23. toukokuuta alkaen. Kehitysministeri Pekka Haavisto avaa näyttelyn Postihallissa kello 15:00, ja se on avoinna kaikille aiheesta kiinnostuneille aina kesäkuun 5. päivään saakka.

YK:n väestörahaston näyttely on tuotu Suomeen yhteistyössä Ulkoasiainministeriön, Suomen YK-liiton ja Väestöliiton kanssa.

Lisätietoa näyttelystä löydät osoitteesta TooYoungtoWed.org