Vaalipaneeli - kehitysapu ylös, maataloustuet alas

Puolueet perussuomalaisia lukuunottamatta kannattavat kehitysyhteistyömäärärahojen nostamista ja köyhiä maita syrjivien maatalouden vientitukien poistamista, ilmeni tiistaina Kepan, Ulkopoliittisen instituutin ja YK-liiton vaalipaneelissa.

"Jos puolueita on uskominen, maailman köyhät näyttäisivät voittavan maalisvaalien tuloksesta riippumatta. Vaalilupausten luotettavuus tosin ratkeaa vasta hallitusohjelmassa", toteaa Kepan viestintäjohtaja Mika Railo.

Maailman kauppajärjestön WTO:n neuvotteluissa Suomi on ollut tähän asti yksi vastahakoisimmista EU-maista sitoutumaan tukien poistoon. Euroopan unioni on periaatteessa luvannut poistaa tuet vuoteen 2013 mennessä. Käytännössä EU:n sitoumuksen toteutuminen on kuitenkin epävarmaa, ellei jumiutuneita WTO:n neuvotteluja saada jälleen käyntiin.

"Oli hienoa havaita, että puolueet keskusta mukaanlukien haluavat polkumyyntiin johtavien maatalouden vientitukien poistamista. Jos tuet ja kauppapolitiikan kokonaisuus saataisiin köyhiäkin palvelevaksi, olisi avun tarve maailmassa paljon pienempi", toteaa Railo.

Nykyiset hallituspuolueet, keskusta, SDP ja RKP vakuuttivat paneelissa, että kehitysyhteistyön määrätavoite, 0,7 prosenttia kansantulosta vuoteen 2010 mennessä, on edelleen voimassa. Tavoitetta tukivat myös vihreät, kristilliset ja vasemmistoliitto.

Avun nostajien rivistö pysyi yhteinäisenä, vaikka paneelin juontaja päätoimittaja Tapani Ruokanen huomautti tavoitteen tarkoittavan määrärahojen lisäämistä 99 miljoonalla eurolla vuosittain, jos tavoitevuosi on 2015.

Vanhasen hallitus onnistui nostamaan kautensa aikana määrärahoja vain vajaan prosentin kymmenyksen verran, eli 0,43 prosettiin.

Vaalipaneeliin osallistuivat Jyrki Katainen (kok.), Erkki Tuomioja (sd.), Paula Lehtomäki (kesk.), Päivi Räsänen (krist.), Katja Syvärinen (vas.), Christina Gestrin (r.), Anni Sinnemäki (vihr.) ja Arto Välikangas (p). Paneelissa keskusteltiin myös maahanmuutosta, ilmastomuutoksesta, turvallisuudesta ja Kiina-ilmiön myönteisistä puolista.

Vanhalle ylioppilastalolle oli saapunut täpötäysi sali, noin 400 kuulijaa. Internetin kautta paneelia seurattiin eri puolilta Suomea.