Uudistetut Friidu ja Fredi ovat ilmestyneet!

Kenelle ihmisoikeudet kuuluvat? Mitä tasa-arvo tarkoittaa? Onko totta, että maailmasta puuttuu miljoonia tyttöjä? Ovatko miehet väkivaltaisempia kuin naiset? Miltä näyttää naisten ja miesten, tyttöjen ja poikien maailma meillä Suomessa, entä muualla maailmassa?

Uudistuneet Friidu ja Fredi avaavat uudenlaisen näkökulman ihmisoikeuksien ja tasa-arvon todellisuuteen. Opettajille ja kasvattajille suunnatut materiaalit kurkistavat lakien ja asetusten taakse ja tarjoavat näkökulman tyttöjen ja poikien maailmaan arjen näkökulmasta.

Materiaalit sisältävät runsaasti tietoa ihmisoikeuksien tilasta, mutta tarjoavat tilastojen ja taulukoiden ohella myös vaihtoehtoista materiaalia aiheiden käsittelyyn. Runot, kirjallisuuskatkelmat ja lainaukset auttavat pohtimaan teemoja uusista näkökulmista. Harjoitusten avulla teemoja on helppo sisällyttää osaksi opetusta, tai pitää kokonainen ihmisoikeuskurssi.

Materiaaleja elävöittävät Katja Tukiaisen ja Jii Roikosen kuvitukset.

Friidu ja Fredi on toteutettu eri järjestöjen yhteistyönä. Materiaalien pedagogiset osuudet on tuotettu yhdessä kasvatusalan ammattilaisten kanssa.

Täysin veloituksettomat materiaalit löytyvät pdf-tiedostoina osoitteesta
www.ykliitto.fi/friidu ja www.ykliitto.fi/fredi.