UNFCCC:n pääsihteeri: liikennesektori mukaan ilmastoneuvotteluihin

Kansainvälinen liikennefoorumi kokoontui Leipzigissä Saksassa 28.-29.5.2008. Puheessaan YK:n ilmastosopimuksen (UNFCCC) pääsihteeri Yvo de Boer kehotti liikennesektorin toimijoita osallistumaan aktiivisesti YK:n uuden ilmastosopimuksen muokkaamiseen. Uusi ilmastosopimus on määrä lyödä lukkoon Kööpenhaminassa 2009.

"Teillä on valinnanvaraa", Yvo de Boer sanoi. "On kysymys siitä, oletteko liikennesektorin edustajina halukkaita muokkaamaan aktiivisesti Kööpenhaminan sopimusta vai muokkaako se teitä."

UNFCCC:n tuottaman tiedon mukaan teollistuneissa maissa liikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt kasvavat 30,5 prosentilla verrattuna vuoden 1990 tasoon vuoteen 2010 mennessä. Tämä kasvu on kaikkien sektoreiden päästöistä suurin. Globaalien liikennepäästöjen odotetaan nousevan 80 prosentilla tämän hetkiseen tasoon verrattuna vuoteen 2030 mennessä.

"Kehittyneiden maiden täytyy pohtia tarkasti, millaisiin lyhyen ja pitkän aikavälin päästövähennyksiin ne ovat valmiita sitoutumaan liikennesektorilla, mukaan lukien matkan varrelle asetettavat välitavoitteet".

YK:n hallitustenvälinen ilmastopaneeli (IPCC) totesi viime vuonna, että kansainvälisten kasvihuonekaasupäästöjen täytyy saavuttaa huippunsa seuraavien 10-15 vuoden aikana ja pudota dramaattisesti vähintään 50 prosentilla vuoden 2000 tasosta vuosisadan puoleen väliin mennessä, jotta maapallon keskilämpötilan nousu vakiintuisi 2-2,4 asteeseen. Teollistuneille maille tämä tarkoittaa, että päästöjen täytyy vähentyä vuoteen 2020 mennessä 25-40 prosentilla 1990 vuoden tasosta.

De Boerin mukaan tämänhetkinen poliittinen toiminta liikennesektorilla on surullisen puutteellista. "Uusi teknologia on varmasti osa ratkaisua. Mutta meillä ei yksinkertaisesti ole varaa odottaa unelmaratkaisuja, jotka saattavat olla kaupallisesti saatavilla vasta tulevaisuudessa", hän sanoi.

Hän mainitsi kunnianhimoiset hiilidioksidistandardit autoille, integroidut liikennestrategiat ja päästökaupan mahdollisina tapoina ongelman selättämiseen. Hän kehotti myös Kansainvälistä liikennefoorumia harkitsemaan, kuinka laajasti kansainvälinen liikenne voitaisiin liittää Kööpenhaminan sopimuksen osana perustettavaan päästökauppaan. Kansainvälisen liikenteen päästöt eivät tällä hetkellä ole osana Kioton pöytäkirjaa.

"Liikenteen liittäminen osaksi päästökauppajärjestelmää sallisi kustannustehokkaat kasvihuonepäästövähennyksen yli sektorirajojen".

De Boer puhui myös tarpeesta parantaa liikenteestä saatavan tiedon laatua. Tällä hetkellä ei ole määritelty kansainvälisesti hyväksyttyjä indikaattoreita liikennesektorin kansallisen ja kansainvälisen ilmastonmuutoksen hillintään liittyvien toimien mittaamiseen, raportointiin eikä todentamiseen.

"Emme voi hallita sitä, mitä emme voi mitata. Liikenteen ja ilmastonmuutoksen indikaattoreiden kehittäminen YK:n ilmastonmuutosprosessin tukemiseksi olisi kansainvälisen liikenneasiantuntijoiden yhteisön tehtävä."

Kansainvälinen yhteisö sopi YK:n ilmastosopimuksen osapuolikonferenssissa Balilla 2007 virallisesta neuvottelurungosta, jonka puitteissa aloitettiin neuvottelut pitkäaikaisen kansainvälisen ilmastosopimuksen sisällöstä Bangkokissa viime maaliskuussa. Sopimuksen tulisi sisältää jaettu yhteinen näkemys ja vahvistaa toimia, jotka tähtäävät ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen sekä teknologiaan ja rahoitukseen.

YK:n järjestämät ilmastonmuutosneuvottelut aloitettiin Bonnissa 2.6. Tämän lisäksi järjestetään kaksi muuta neuvotteluistuntoa: toinen Accrassa Ghanassa 21.-27.8 ja Poznanissa Puolassa 1.-12.12. Vuodelle 2009 on kaavailtu neljää suurta neuvotteluistuntoa, jotka kulminoituvat YK:n ilmastosopimuksen osapuolikonferenssiin Kööpenhaminaan joulukuussa 2009.

Lähde:

UNFCCC Executive Secretary Calls on Transport Sector to Proactively Help Shape Copenhagen Climate Change Deal (pdf)

Lisätietoa:

YK:n ilmastosopimus, UNFCCC

Kansainvälinen liikennefoorumi kokoontuu vuosittain Leipzigissä neuvottelemaan liikenteen globaaleista näkökulmista. Foorumiin kokoontuu edustajia hallituksista, yritys- ja teollisuusmaailmasta sekä tutkijoita ja kansalaisyhteiskunnan edustajia. Foorumin tavoitteena on lisätä tietoisuutta liikenteen merkityksestä taloudelle ja yhteiskunnalle. Viime vuosina neuvotteluihin ovat nousseet myös liikenteen ympäristövaikutukset. Tämän vuoden foorumin aiheena oli: Liikenne ja energia: ilmastonmuutoksen haasteet.

Kansainvälinen liikennefoorumi