Unescon raportti: Talouskriisi uhkaa lasten koulutusta

19.1.2010

Yli 160 maata sitoutui vuonna 2000 tavoitteeseen: Koulutus kaikille lapsille. Kehitys kulki oikeaan suuntaan, kunnes talouskriisi astui eteen.

"Hallitukset lupasivat antaa kaikille mahdollisuuden koulutukseen vuoteen 2015 mennessä. Nyt olemme lähellä rikkoa tuon tärkeän lupauksen", sanoo Unescon tuoreen koulutusraportin johtaja Kevin Watkins.

"Talouskriisin seuraamukset uhkaa pysäyttää peruskoulutuksen kehityksen maailman köyhimmissä maissa. Se loisi menetetyn sukupolven lapsia, jotka eivät saaneet mahdollisuutta koulunkäyntiin, joka olisi voinut nostaa heidät pois köyhyydestä. Hallitusten täytyy toimia päättäväisesti, jotta tämä riski ei toteutuisi", Watkins paaluttaa.

Tällä hetkellä 72 miljoonaa lasta ei pääse kouluun. Nykytahdilla luku putoaa 56 miljoonaan vuonna 2015. Se ei kuitenkaan vastaa tavoitetta.

Rahan puute on keskeinen ongelma.

Raportin mukaan monet maat voisivat lisätä panostustaan koulutukseen 7 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla vuodessa tai 0.7 prosentilla bruttokansantuotteesta. Vaikka tämä toteutuisi, tarvitusta rahamäärästä puuttuisi yhä 16 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria niille 46 kehitysmaalle, jotka ovat mukana asetetussa tavoitteessa. Unesco vetoaa YK:n pääsihteeri Ban Ki-mooniin, jotta tämä pitäisi tänä vuonna huippukokouksen rahoituksen puutteesta.

Raportti laskee, että lukutaidottomuudesta kärsii 759 miljoonaa ihmistä, joista kaksi kolmasosaa on naisia. Tavoite on ollut puolittaa lukutaidottomien määrä. Kehitys on kulkenut hitaasti oikeaan suuntaan.

Englanninkielisen raportin tiivistelmä on luettavissa täällä.